چگونه در بازی فوتبال استرس نداشته باشیم

چگونه در بازی فوتبال استرس نداشته باشیم

تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان فوتبالیست سوال می کنند که من هنگام بازی همیشه استرس، اضطراب و دلشوره می گیرم . نمی دونم چکار کنم حتی دکتر هم رفتم و دارو هم مصرف کردم ولی تاثیر زیادی نداشت. زمانی هم که خودمو سرگرم می کنم برای یک مدت کوتاه بیخیال همه چی میشم نه بیشتر. هر چیزی می تونه منو بهم بزنه لطفا اگه میشه بهم بگید که چگونه در بازی فوتبال استرس نداشته باشیم، اگه راه حل کاربردی سراغ دارید راهنمایی کنید چون دیگه واقعا از این وضع خسته شدم.

ما در این مطلب سعی کردیم پاسخ کامل و موثری به این سوال بدهیم و با چند روش، به کنترل و کم کردن استرس و اضطراب شما فوتبالیست ها کمک کنیم.

در جواب چگونگی رفع استرس در بازی فوتبال باید بگیم که ، روحیه و شرایط احساسی و عاطفی برخی از افراد به گونه ای است که بسیار مستعد استرس و نگرانی هستند. برای همین با مصرف مدتی دارو و یا مدتی تحت نظر روان شناس بودن مشکل این افراد حل نمی شود بلکه به طور مقطعی بهبود می یابد. راه حل اصلی این است که نقطه ضعف خود را شناخته و کلا روحیات خود، حساسیت ها، عوامل استرس زا برای خود و .. را بشناسید تا بتوانید از این راه بسیاری از فشارهای روانی را تغییر، خاموش و یا به حداقل رسانید.

در ادامه بعضی از ترفند هایی که برای کاهش استرس و فشار می توانید استفاده کنید، را می گوییم. ولی فراموش نکنید این روش ها باید همواره آویزه گوش شما باشد و به طور کلی سعی کنید که دائما عوامل استرس زا را به چالش و مبارزه دعوت کنید:

۱. به استرسی که به شما فشار وارد می کند چه واکنشی نشان می دهید؟. ببینید وقتی عصبی و مضطرب می شوید چه حالاتی سراغ تان می آید. سعی کنید همین حالات را کنترل کنید.

۲. خودگویی‌ های مثبت خود را افزایش دهید به خودتان انگیزه بدهید و در هر زمان افکار و گفتار منفی را از ذهن تان دور کنید.

۳. همیشه برتوانایی ‌ها و کارهای موثر خود تمرکز کنید و کمتر به نقاط ضعف تان توجه داشته باشید. البته منظور این نیست که بیخیال نقاط ضعف شوید، همیشه در تمرینات به نقاط ضعف توجه کنید و آن ها را تقویت کنید تا هنگام بازی هم از این بابت استرس نداشته باشید.

۴. از رقابت غیر ضروری بپرهیزید. افراد مضطرب تا جایی که امکان دارد باید سعی کنند زندگی آرامی برای خود برنامه ریزی کنند.

۵. محدودیت های خود را شناخته و بپذیرید. بخاطر داشته باشید که هرکسی منحصر به فرد و با دیگران متفاوت است. بزرگ ترین توصیه چه برای افراد پر استرس چه برای کسانی که خونسر هستند این است که، هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید. مقایسه خود یک عامل ایجاد کنده اضطراب و استرس است.

۶. سرگرمی ‌هایی برای خودتان در نظر بگیرید، خود را همیشه مشغول کنید اگر در زندگی استرس را کنترل کنید در بازی فوتبال هم استرس نخواهید داشت، حالت آرامش خود را حفظ کنید.

۷. بطور منظم ورزش کنید. چرا که شما را به تحرک واداشته و ضمنا با ترشح اندروفین شرایط بدنی و روحی تان را بهبود می بخشد.

۸. سوال برخی این بود که برای کاهش استرس چه غذایی بخوریم، بهتر است از غذاهای متعادل به صورت روزانه استفاده کنید. مثلا سعی کنید هر شب قبل از خواب یک لیوان ماست ترش و یا یک لیوان شیر گرم بنوشید چون در آرامش بسیار موثر است.

راه حل اصلی این است که نقطه ضعف شما شناخته شده و کلا روحیات و عواطف خود، حساسیت ها، عوامل استرس زا برای خود و .. را شناسایی کنید تا بتوانید از این راه بسیاری از فشارهای روانی را که مسبب عدم تمرکز در شما است را تغییر، خاموش و یا به حداقل رسانید. و سعی کنید با بالا بردن اعتماد به نفس به مبارزه با افکار منفی و استرس بروید.

۹. از وقت خود به صورت موثر استفاده کنید . یعنی برنامه ریزی دقیق داشته باشید. برنامه ریزی خود یک عامل مهم کاهش تنش و استرس است. همچنین چگونگی برنامه ریزی وقت خود را ارزیابی کنید.

۱۰. درباره نگرانی‌ ها و مشکلات خود با دوستانی و آشنایان خود که مورد اعتمادتان هستند، صحبت کنید.

۱۱. برای آینده طرح داشته باشید و از طفره‌ روی و به تعویق انداختن آن خودداری کنید. به تعویق انداختن کارها باعث انباشته شدن کارها و سپس ایجاد حس تنش و استرس می شود.

۱۲. فراغت های کوتاه و مکرر برای خود در نظر بگیرید. شما باید برنامه ای منظم برای گردش و تفریح و حتی مسافرت های کوتاه مدت داشته باشید تا هر چند وقت تجدید روحیه کنید. یادتان باشد مسافرت برای هر شخصی نیاز است و تاثیر به سزایی روی روحیه فرد می گذارد.

۱۳. در آخرین توصیه برای سوال چگونه در بازی فوتبال استرس نداشته باشیم باید ذکر کنم که از روش های آرامش بخش استفاده کنید. مثلا به هنگام احساس استرس برای چند دقیقه دم و بازدم آرام (و عمیق ) را تمرین کنید. این هنگام بازی که در زمین مسابقه هستید کمک زیادی به شما برای کنترل استرس خواهد کرد.

نکته و عامل مهمی که در آخر باید به آن اشاره کنم تمرکز است. تمرکز در فوتبال از اهمیت بالایی برخوردار است، نداشتن تمرکز، بزرگترین دشمن شماست. نبود تمرکز و استرس در واقع رابطه مستقیمی دارند، پس اگر تمرکز کافی به مسایقه در بازی فوتبال داشته باشید استرس خود به خود رفع خواهد شد .

پست های مرتبط

2 دیدگاه برای “چگونه در بازی فوتبال استرس نداشته باشیم”

  1. مهدی محمدخانی

    بسیار عالی و تأثیرگذار بود ممنون از شما

    1. خواهش میکنم، موفق باشید

پیام بگذارید