تمرکز در فوتبال

تمرکز در فوتبال

تمرکز در فوتبال از اهمیت بالایی برخوردار است ، نداشتن تمرکز، بزرگترین دشمن شماست. نیاز به داشتن تمرکز در ۹۰دقیقه بازی، یعنی از به صدا درآمدن سوت شروع بازی تا سوت پایان مسابقه، بزرگترین دشواری بازیکن است.

بدون داشتن تمرکز بازیکن به جای نکات مهم و ضروری به موارد غیر مهم توجه می کند ، برای رفع این مشکل مربیان در تمرینات خود از تمرین ها و تکنیک های ذهنی و تمرکزی استفاده می کنند .

در این مطلب سعی داریم به شما بیاموزیم که تمرکز چیست، چگونه در فوتبال تمرکز داشته باشیم و چه عواملی تمرکز ما را مختل می‌کنند.

در فوتبال فرصتی برای وقت استراحت ذهنی وجود ندارد. انتخابش به دست او نیست که اگر از بازی بیرون رفت دوباره به بازی برگردد. این حقیقت باعث می شود تا بازی فوتبال به یکی از دشوارترین ورزش‌ها تبدیل گردد. در تمام بازی‌های دیگر، بازیکنان بدون محدودیت می‌توانند تعویض شوند و پس از استراحت جسمی و ذهنی به زمین بازگردند.

یک لحظه بدون تمرکز بودن، می‌تواند جای پیروزی را با باخت عوض کند. حفظ تمرکز در طول مدت بازی ، به سرمایه گذاری و تلاش زیادی نیاز دارد و به همین دلیل، سبب خستگی بازیکن می شود .
وقتی بازی تمام شد ، به دروازه‌بانتان نگاه کنید . با آنکه او در تمام مدت بازی از هر بازیکنی کم فعال تر است ، ببینید که چقدر بدنش و ذهنش خسته شده اشت . تنها دلیل آن این است می‎خواهد در تمامی لحظات تمرکز داشته باشد.

عناصر توانمندی ذهنی در شرایط تمرکز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و متقابلا تمرکز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تمرکز در فوتبال با اعتماد به نفس رابطه مستقیمی دارد ، نبود تمرکز از اعتماد به نفس می‎کاهد و نبود اعتماد به نفس،هم، از تمرکز کم می‎کند ، در مورد استرس نیز همین بحث وجود دارد . در استرس، تمرکز با دشواری رو به رو می‌گردد؛ چرا که یکی از ویژگی‌های استرس این است که تمرکز را از بین می‌برد. وقتی شما تحت فشار هستید مسلما نمی‌توانید تمرکز کنید و اندیشه‌هایتان را کنترل کنید؛ در نتیجه، با موضوع دیگری که ذهن شما را اشغال کرده است درگیر می‌شوید: فریاد و همهمه جمعیت، دوربین‌های تلویزیونی، هوا، نور، فریاد مربیان و بازیکنان و .. .

چگونه در فوتبال تمرکز داشته باشیم

توجه کردن به اطلاعات مناسب و به‌جا و نادیده گرفتن محرک‌های مزاحم و نامرتبط. حال این سوال پیش می آید که اطلاعات مناسب و مفید کدامند؟ و اطلاعات مزاحم و نامرتبط کدامند ؟
برای مثال، موقعیتی را در نظر بگیرید که بازیکن می‌خواهد ضربه پنالتی را بزند. دو دقیقه تا پایان مسابقه مانده و نتیجه بازی صفر به صفر است.

اطلاعات مفید و مناسب در این موقعیت موارد زیر است .
دروازه‌بان
موقعیت وحرکاتی که دروازه‌بان انجام می دهد
موقعیت توپ و حرکت بدن و پاها به هنگام ضربه زدن به توپ

و اطلاعات مزاحم و نامرتبط در این موقعیت عبارتند از :
همهمه افراد کنار زمین و سکوها
عکاسانی که در کنار دروازه جمع شده‌اند.
سایر بازیکنانی که پشت سر شما هستند
حرفهایی که بازیکنان خودی و حریف به شما می‌زنند.
جمعیت پشت دروازه
دوربین تلوزیون در پشت تور دروازه
تفکر های اشتباهی مانند «اگر گل نزنم چه می‌شود؟»،«این دروازه‌بان خیلی پنالتی گیر خوبیه ».«این مهم‌ترین ضربه‌ای است که می خوام به توپ بزنم » اینها و بسیاری از چیز‌های دیگر.

اگر بازیکن بخواهد با موفقیت به توپ ضربه بزند، باید به اطلاعات مفید توجه داشته باشد و سایر عوامل مزاحم درونی و بیرونی را در نظر نگیرد.

همان طور که گفتیم تمرکز ارتباط مستقیمی با اعتماد به نفس دارد ،ما پیشنهاد می کنیم مطلب چگونه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشیم را مطالعه کنید این مطلب کمک می کند اعتماد به نفس خود را بالا برده و تمرکز خوبی هنگام بازی فوتبال داشته باشید .

پست های مرتبط

پیام بگذارید