چگونگی موفقیت در فوتبال

چگونگی موفقیت در فوتبال

فرقی نمی کند در چه سنی باشید، اگر شما هم می خواهید ورزش فوتبال را شروع و به صورت حرفه ای دنبال کنید و به موفقیت برسید باید چند بعد اصلی فوتبال را در خود تقویت کنید، در ادامه درباره بعد های فوتبال صحبت خواهیم کرد، پس اگر به دنبال پاسخ روشن برای چگونگی موفقیت در فوتبال می گردید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

همانطور که در مطلب ویژگی های فوتبالیست حرفه ای چیست گفتیم، فوتبال ۴ بعد اصلی دارد که که عبارت اند از : تکنیک، تناسب اندام، هوش بازی، طرز فکر مناسب . ما اینجا به صورت کوتاه این ۴ بعد را بررسی کرده و سپس به صورت مفصل درباره تک تک عنصر های آن ها صحبت می کنیم.

۱- تکنیک : مهارت دریبل زنی، دقت پاس، کنترل توپ، کنترل بدن
۲- تناسب اندام : سرعت، قدرت، تعادل و هماهنگی، استقامت ( سرسختی و پایداری)
۳- هوش بازی : دانش تاکتیکی، آگاهی محیطی (آگاهی فضایی)، ارزیابی ریسک
۴- طرز فکر مناسب : آرامش و قدرت ذهنی، خودانگیزش، همدلی و دلسوزی، خونسردی، قابلیت اتصال و همخوانی با سایر بازیکنان

پس ما به عنوان بازیکن برای رسیدن به موفقیت در فوتبال باید این ۴ بعد اصلی را در خود تقویت کنیم، در واقع این ۴ تا مهم های ورزش فوتبال هستند، حال ما چگونه می توانیم این مهم ها را در خود تقویت کنیم، جواب بسیار ساده است، برای هر یک از این مهم ها تعداد بسیار بالایی از تمرینات و آموزش های مخصوص طراحی شده که شما با یک جستجوی کوتاه در اینترنت می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. برای آگاهی بیشتر شما می توانید مطلب انواع تمرینات در فوتبال را بخوانید.

تکنیک

شاید تکنیک مهم ترین عنصر موفقیت در فوتبال باشد. حتی یک فرد عادی که کمترین آشنایی را با ورزش فوتبال دارد هم می تواند تکنیک یک بازیکن را به خوبی تشخیص دهد، آیا او کنترل توچ خوبی دارد؟ آیا او در حالت با توپ در پاهای خود سریع عمل می کند؟ آیا او می تواند یار رو بروی خود را دریبل بزند؟ آیا اون پاس دقیق به هم تیمی می فرستد که توپ لو نرود؟

مهارت دریبل

مهارت دریبل زدن به توانایی بازیکن در حرکت در تمام نقاط زمین با کنترل کامل به توپ اشاره می کند. بازیکنی که مهارت دریبل زنی خوبی دارد می تواند با هر دو پا توپ را در جهات مختلف با سرعت های مختلف حرکت دهد. او می تواند بدون از دست دادن مالکیت توپ، بین حریفان حرکت کند و موقعیت گلزنی به دست بیاورد. مهارت های فوق العاده دریبل زنی برای دستیابی به موفقیت در فوتبال برای بازیکنان در همه پست ها ضروری است.

دقت پاس

دقت پاس به توانایی بازیکن در استفاده از هر دو پا برای ارسال توپ به مقصد مورد نظر بازیکن اشاره می کند. این یعنی ارسال مستقیم توپ به سمت پای هم تیمی با قدرت و دقت مناسب، ارسال پاس از طریق فضای مناسب با وزن مناسب، سانتر دقیق توپ برای مهاجمان باشد که بتوانند توپ را به طور دقیق و قدرتمند به دروازه شوت بزنند. بازیکنان بدون اینکه قدرت پاسکاری دقیق با هر دو پا را داشته باشند نمی توانند در فوتبال به موفقیت برسند.

کنترل توپ

کنترل توپ به توانایی بازیکن در گرفتن توپ و به دست آوردن کنترل آن با استفاده از تمام قسمت های بدن از جمله پاها، سینه و سر اشاره می کند. بازیکنی که کنترل توپ خوبی دارد، با اولین لمس صحیح توپ را می تواند در زمین و از هوا دریافت کند و توپ را نزدیک به بدن خود نگه دارد. کنترل توپ همچنین به توانایی بازیکن در حفظ مالکیت توپ و محافظت موفقیت آمیز از آن در برابر حریف اشاره می کند. توانایی چرخش سریع و تیز با توپ نیز برای رسیدن به موفقیت در فوتبال از اهمیت بالایی برخوردار است و نوعی کنترل روی توپ محسوب می شود.

کنترل بدن

کنترل بدن به توانایی بازیکن برای حرکت روان بدن برای بهینه سازی تعادل و هماهنگی اشاره می کند. از آنجا که کنترل بدن بیش از آمادگی جسمانی در گروه تکنیک قرار می گیرد، کنترل بدن بیشتر به درستی فرم اشاره می کند. از نشانه های خوب برای داشتن کنترل بدن خوب گام های بلند، فرم صحیح دویدن و مرکز ثقل کم، است.

تناسب اندام

آمادگی جسمانی یکی دیگر از عناصر اساسی برای رسیدن به موفقیت در فوتبال است. یک مسابقه فوتبال ۹۰ تا ۹۵ دقیقه در جریان است. معمولا، هافبک ها به طور متوسط بیش از ۱۱ کیلومتر در هر مسابقه می دوند. وینگرها بیشترین دویدن “با شدت بالا” را با میانگین تقریباً ۱۵۰ دوی سرعت با حداقل ۷۵٪ سرعت کامل خود در هر مسابقه انجام می دهند. مدافعان میانی به غیر از دروازه بان ها، حداقل ۹.۵ کیلومتر را در هر مسابقه می دوند.
علاوه بر استقامت و سرعت، فوتبالیست ها برای دفاع از توپ ، برای شوت زدن، برای پاس دادن توپ در فاصله های طولانی، برای به دست آوردن توپ از هوا و غیره به تعادل و قدرت لازم در پاها و کل بدن نیاز دارند.

سرعت

سرعت از نظر سرعت و سرعت پا و سرعت در مسافت های بیشتر برای فوتبالیست ها ضروری است. سرعت از نظر سرعت و سرعت پا با تعادل و هماهنگی همراه است.
نوع دیگر سرعت، سرعت در فواصل بیشتر است. چنین سرعتی به فوتبالیست ها کمک می کند تا حریفان خود را جا بگذارند. سرعت یک مهارت پایه برای فوتبالیست ها است و از اهمیت بالایی برخوردار است. یک بازیکن ممکن است با توپ در پاهای خود بسیار چابک باشد، اما اگر سرعت کمی داشته باشد، هرگز فرصتی برای نشان دادن چابکی خود پیدا نمی کند. پس دیگر فاکتور مهم برای موفق شدن در فوتبال داشتن توانایی در انواع سرعت ها است.

قدرت

قدرت به سرعت و چابکی بازیکن، توانایی شوت، ارسال پاس های بلند، دفاع و ایستادن در مقابل توپ، تصاحب توپ از حریفان و پیروزی در نبرد های هوایی کمک می کند.
قدرت پا بدون شک برای حرکت توپ در فاصله های طولانی و شوت زنی مهم است و تقریباً در همه جنبه های بازی غیرقابل انکار است. همانطور که گفته شد، قدرت بالاتنه در هنگام دفاع و محافظت از توپ و گرفتن توپ از حریفان مطلوب است. در فوتبال، از قدرت بازو غالباً برای ایجاد فاصله بین بازیکن مهاجم و مدافعان استفاده می شود در حالی که از قدرت پا برای حفظ مرکز ثقل بدن استفاده می شود. بنابراین، در حالی که تمرینات پا ضروری است و باید در اولویت قرار گیرد، اما نباید از تمرینات بالای تنه غافل شد، تمرینات با وزنه بهترین نوع تمرینات قدرتی هستند.
سرعت و چابکی ویژگی های فیزیکی است که به طور معمول به یک بازیکن به اصطلاح ماهر اختصاص داده می شود، اما حتی یک بازیکن چابک را می توان به راحتی از کنار توپ خارج کرد و بدون قدرت و استحکام در بالاتنه و پایین تنه، مالکیت توپ را از او گرفت.
تکنیک و هوش بازی برای دستیابی به موفقیت در فوتبال خیلی مهم است. با این حال، بدون قدرت و استحکام برای به دست آوردن توپ، محافظت از توپ، ارسال پاس های بلند و قدرتمند و دویدن سریع حریفان، حتی باهوش ترین بازیکنان نیز در زمین کاملاً بی فایده هستند.

تعادل و هماهنگی

یکی دیگر از مهارت های لازم برای فوتبالیست ها تعادل و هماهنگی عالی است. فوتبالیست ها اغلب در فضاهای کوچک سریع می روند حرکت سریع در فضاهای کوچک با یک پا روی توپ به تعادل و هماهنگی فوق العاده ای نیاز دارد. تعادل و هماهنگی (آمیخته با سرعت) همان چیزی است که باعث چابکی بازیکن می شود، که مهارت لازم برای بهترین بازیکنان است.

استقامت

طبق تعریف فرهنگ لغت، استقامت توانایی یا قدرت ادامه دادن به خصوص، علی رغم خستگی، استرس یا سایر شرایط نامطلوب است. یعنی استقامت نه تنها به آمادگی جسمانی و توانایی بازیکن در طی ۹۰ دقیقه اشاره می کند. بلکه به قدرت ذهنی و توانایی بازیکن در ادامه با وجود خستگی طاقت فرسایی که ممکن است احساس کند، اشاره دارد.
فوتبالیست های بزرگ نه تنها باید از نظر جسمی بلکه روحی نیز تحمل خود را بالا ببرند. با خستگی بدن، کنترل، تمرکز و تصمیم گیری دشوارتر می شود. توانایی انجام هر دو بعد جسمی و روحی برای بیش از ۹۰ دقیقه برای دستیابی به موفقیت در فوتبال بسیار با اهمیت است.

هوش بازی

هوش بازی به توانایی بازیکن در تصمیم گیری هوشمندانه در زمین و با تصمیم گیری سریع آن اندازه گیری می شود. یک فوتبالیست باهوش قصد دارد تا جایی که می تواند راحت و ساده بازی کند، در حالیکه به دنبال بهترین عملکرد است، مصرف انرژی را به حداقل می رساند. اساساً، هوش بازی به معنای هوشمندانه تر بازی کردن است، نه سخت تر بازی کردن، فرق یک بازیکن باهوش داخل زمین با بازیکن های دیگر کاملا مشخص است.

دانش تاکتیکی

دانش تاکتیکی به دانش بازیکن در مورد ماهیت و ساختار بازی اشاره می کند. تاکتیک های فوتبال در طول سالها به شدت تغییر کرده است. اگر می خواهید یک فوتبالیست باهوش باشید، بهتر است با انواع مختلف تاکتیک ها و بهترین آنها آشنا شوید و وظایفی که در پست خود دارید را به خوبی در هر تاکتیک بدانید.
در حالی که آگاهی محیطی به بازیکنان باهوش کمک می کند تا فرصت های فوری خود را مشاهده کنند، دانش تاکتیکی به توانایی بازیکن در پیش بینی فرصت های آینده که از هر حرکت ناشی می شود، کمک می کند. به همین دلیل، بازیکنان باهوش از نظر تاکتیکی در حفظ مالکیت توپ عالی هستند و نه تنها منتظر لحظه مناسب برای حمله می مانند، بلکه لحظه مناسب حمله را با پیش بینی حرکات بازیکنان خود و حریفان، نیز ایجاد می کنند. بازیکنان باهوش می توانند توپ را در زمین انتقال دهند و در دفاع تیم حریف فاصله ایجاد کنند تا اینکه فقط فضای کافی برای حمله داشته باشند.
هوش تاکتیکی برای عملکرد خوب در دفاع، شاید حتی از اهمیت بیشتری نیز برخوردار باشد. در دفاع، بازیکنان باید دائماً زمین را ارزیابی کنند تا حرکت بعدی حریفان را با دقت پیش بینی کنند. اگر آنها به درستی پیش بینی کنند، می توانند زاویه های حریف خود را ببندند، از عبور آسان بین آنها جلوگیری کرده و آنها را مجبور به اشتباه کنند.
هوش تاکتیکی به ویژه برای مدافعان میانی و هافبک میانی بسیار مهم است زیرا این بازیکنان نه تنها برای دیدن کل زمین بلکه برای برقراری ارتباط و فرماندهی با هم تیمی های خود در بهترین موقعیت از زمین فوتبال قرار دارند. با این وجود، دانش فوق العاده تاکتیکی برای هر کسی که واقعاً می خواهد به موفقیت بزرگی در فوتبال دست یابد، حیاتی است.

آگاهی محیطی

ما قبلا درباره اهمیت آگاهی محیطی در فوتبال مفصل صحبت کرده ایم، آگاهی محیطی به توانایی بازیکن برای دیدن فضای واضح در کل زمین و استفاده از آن به نفع خود اشاره می کند. دیدن فضا با وضوح چیست؟
اول از همه، بازیکنان باید از فضای فوری اطراف خود آگاه باشند. با توجه به موقعیت توپ، هم تیمی های خود و حریفان ، کجا باید قرار بگیرند؟ آیا آنها به فضایی برای دریافت در کناره ها باید منتقل شوند؟
ثانیاً، بازیکنان باهوش همیشه از موقعیت هم تیمی های خود مطلع هستند و باید با توجه به موقعیت تیم دیگر کجا باشند دو دلیل وجود دارد که آنها باید بدانند هم تیمی هایشان کجا هستند و باید باشند: ۱- به آنها بگویید که در صورت عدم حضور در کجا باشند و ۲- موقعیت هم تیمی خود را پیش بینی کرده و یک پاس سریع و غریزی بدون نگاه ارسال کنند. در واقع، استعدادیاب ها اغلب به دنبال این حس ششم یک فوتبالیست می گردند.
سرانجام ، بازیکنان باهوش از هندسه بازی بسیار آگاه هستند. آنها می دانند که چگونه خود و دیگران را در موقعیت های مختلف قرار دهند تا زاویه های وسیع و موقعیت های آسان پاس را برای خود در هنگام حمله و زاویه های باریک و موقعیت های دشوار پاس برای حریفان خود در هنگام دفاع ایجاد کنند.
آگاهی محیطی یک مهارت پیچیده است که مهارت های بسیار دیگری را که برای دستیابی به موفقیت در فوتبال ضروری است را در بر می گیرد. در حقیقت، آگاهی محیطی با مهارت هوش بازی، دانش تاکتیکی نیز ارتباط نزدیک بسیار نزدیکی دارد.

ارزیابی ریسک

ریسک به این واقعیت اشاره می کند که برخی از تصمیمات تهاجمی می تواند منجر به از دست دادن مالکیت (یا عدم دستیابی به مالکیت در برخورد با دفاع) شود. هنگامی که یک تیم مالکیت خود را از دست می دهد، تک تک اعضای تیم باید انرژی اضافی را صرف کنند تا دوباره تصاحب توپ را بدست آورند. چنین تصمیمات تهاجمی می تواند منجر به صرف بیش از حد انرژی و ناتوانی در عملکرد خوب در کل ۹۰ دقیقه بازی شود. از طرف دیگر، عدم تصمیم گیری تهاجمی در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ مالکیت توپ می تواند تیم را از گلزنی باز دارد و در نهایت منجر به صرف شدن بی خود زمان مسابقه و باخت شود.
بازیکنان باهوش، دائماً در حال ارزیابی ریسک و پاداش تصمیمات خود در زمین هستند. آیا باید کرنر بلند را درون محوطه جریمه ارسال کنند و امیدوار باشند که کسی آن را به تور دروازه وارد کند اما خطر از دست دادن مالکیت توپ را دارد؟ یا باید مالکیت توپ را حفظ کنیم.
ارزیابی ریسک، دانش تاکتیکی و آگاهی فضایی همه مهارت های پیچیده ای هستند که منجر به تصمیم گیری هوشمندانه، سریع و در نهایت هوش بازی می شوند.

طرز فکر مناسب

ذهنیت مناسب کلید اصلی رسیدن به موفقیت در فوتبال است. برای رسیدن به موفقیت واقعی، فوتبالیست ها باید تمام قلب و روح خود را در ورزش خود بگذارند. گفته می شود، چنین اشتیاقی می تواند پس از شکست یا فرسودگی شایع به ویرانی منجر شود. برای رسیدن به موفقیت در فوتبال، بازیکنان فوتبال باید تعادل خود را پیدا کنند و با حفظ خونسردی و نشان دادن مقاومت، تعصب را خیلی خوب یاد بگیرند. توصیه می کنم مطلب تاثیر ذهن فوتبالی در موفقیت بازیکنان را بخوانید.

آرامش و قدرت ذهنی

علاقه به این ورزش اغلب با رقابت شدید همراه است. کسانی که ورزش خود را دوست دارند عاشق پیروزی در آن هستند. این رقابت مطمئناً برای دستیابی به موفقیت در فوتبال بسیار مهم است، اما باید با خونسردی و قدرت ذهنی نیز همراه باشد. قدرت ذهنی میتواند به یک فوتبالیست کمک کند.

۱- در حالی که تحت فشارید عملکرد خوبی داشته باشید: وقتی زمان کم می شود، بازیکنان غالباً دیوانه وار شروع به بازی می کنند. قدرت ذهنی به بازیکن کمک می کند حتی در آخرین دقایق مسابقه تصمیمات منطقی بگیرد. ترکیب ذهنی در شرایط مهم بازی مانند ضربات پنالتی نیز مهم است.
۲- قبول شکست : قدرت ذهنی برای یک بازیکن مهم است که بتواند شکست را بپذیرد و با ذهن پاک و خالی از پشیمانی به تمرین و بازی ادامه دهد.
۳- مقابله با پرخاشگری غیرضروری تیم مقابل : در هنگام مسابقه، بازیکنان مطمئناً می توانند با بازیکنان تیم دیگر پرخاش کنند، وقتی داور نمی بیند شیطنت می کنند فشار می آورند، آرنج می کشند و پا می گذارند. انتقام گرفتن از عصبانیت آسان است. با این حال، خشم یک حالت فیزیکی را فرا می خواند که منجر به تصمیم گیری ضعیف در زمین و در نهایت ضرر می شود.
۴- قبول مردود شدن : فوتبالیست هایی که در مسیر تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه ای هستند مطمئناً باید در این مسیر با طرد شدن کنار بیایند. مسیر برای بیشتر افراد طولانی و دشوار است. بسیاری از بازیکنان از تیم هایی که فکر می کنند راه موفقیت آنها خواهد بود، طرد می شوند. مهم است که این رد را بپذیرید و به جلو بروید.

خود انگیزش

ویژگی دیگری که یک بازیکن فوتبال باید برای رسیدن به موفقیت در فوتبال داشته باشد، انگیزه شخصی است. همانطور که در ابتدا ذکر شد، تبدیل شدن به یکی از بهترین ها در جهان به یک تمرین باورنکردنی نیاز دارد. برای تمرین ساعت های لازم با شدت لازم، فوتبالیست ها به صورت جدی باید ساعات کافی برای تمرین وآموزش را صرف کنند و انواع فداکاری ها را انجام دهند، از جمله بیدار شدن زود هنگام برای تمرین، پیروی از یک رژیم غذایی سخت و ورزش منظم، و از دست دادن انواع تجربیات با هم سن ها و هم دوره های خود.

علاقه و عشق به فوتبال

از اولین ویژگی ها برای فوتبالیست، اشتیاق و عشق به این ورزش است. برای رسیدن به موفقیت، فوتبالیست ها ساعت های متوالی را تمرین می کنند و پس از دستیابی به موفقیت، این کار را ادامه می دهند. این ساعت ها نه تنها شامل زمان حضور در زمین بلکه زمان صرف تماشای مسابقات فوتبال، تجزیه و تحلیل آنها، تأمل در عملکرد خود بازیکن در زمین و … است. برای رسیدن به موفقیت در فوتبال، باید با فوتبال بخورید، بخوابید و نفس بکشید این یعنی زندگی با فوتبال.

قابلیت اتصال و همخوانی با سایر بازیکنان

آخرین ویژگی یک فوتبالیست با طرز فکر مناسب، قابلیت پذیرش اشتباه و نقد پذیری است. فرد انتقاد ناپذیر فردی است که احساس می کند هرگز اشتباه نمی کند، هر بازخورد مربی را در هر زمان انتقادی ناعادلانه حساب می کند یا حتی بازخورد سازنده داده می شود و بازیکنی که به راحتی از پذیرفتن هرگونه مسئولیت در قبال اشتباهات یا شکست خود امتناع می کند.
مهم نیست که یک بازیکن چقدر با استعداد باشد، آنها باید دوست دار این باشند که از مربیان خود یاد بگیرند. این به معنی این است که نه تنها به دستورالعمل های مربی گوش می دهید، بلکه به دنبال بازخورد، پذیرش و ادغام آنها بدون واکنش دفاعی هستید. بازیکنان همچنین باید توانایی خود تصحیح و انجام اقدامات جدید را برای به دست آوردن نتایج بهتر نشان دهند.

پست های مرتبط

یک دیدگاه برای “چگونگی موفقیت در فوتبال”

  1. عرفان

    سلام خلاصه ش را بگین؟

پیام بگذارید