تاثیر ذهن فوتبالی در موفقیت بازیکنان

تاثیر ذهن فوتبالی در موفقیت بازیکنان

ورزش فوتبال فقط بازی کردن با پا دویدن و درگیر شدن نیست، همان اندازه که به آمادگی جسمانی مهم است، فوتبال به آمادگی ذهنی نیز نیاز دارد ، آیا تاثیر ذهن فوتبالی در موفقیت بازیکنان را می دانید؟ ما با سوالات بسیاری از سوی شما روبرو می شویم که چگونه در کمترین زمان بهترین تصمیم را بگیرم، چگونه اعصبانیت خود را کنترل کنیم و خیلی سوال دیگر که مربوط به ذهن فوتبالی است.

در این مطلب می خواهیم به روانشناسی پیچیدگی ها فوتبال بپردازیم و به شما از تاثیر ذهن فوتبالی در موفقیت بازیکنان و بازی فوتبال بگوئیم.

مغز یک فوتبالیست در هر لحظه از بازی چه زمانی که توپ را در اختیار دارد و چه زمانی که توپ زیر پای هم تیمی و یا حریف است مورد هجوم اطلاعات و اتفاقات بسیاری قرار می گیرد:

هم تیمی ها در چه موقعیت هایی قرار دارند
موقعیت بازیکنان حریف چگونه است
خود باید در چه موقعیتی قرار بگیرم
توپ در چه وضعیتی قرار دارد و با چه سرعتی در گردش است
بازیکن رو به رو و پشت سر
تاکتیک تیمی و پیاده کردن گفته های مربی و …

حالا فقط کافیه مربی سر بازیکن داد بزنه و او کلا تمرکزش را از دست بدهد و یا داور یک سوت اشتباه بزنه یا یک تکل خطرناک توسط بازیکن حریف زده بشه تا هیجانات منفی زیادی از قبیل خشم و عصبانیت نیز در بازیکن ایجاد شوند. هیجاناتی که به راحتی می توانند بخش مغز منطقی و ذهن فوتبالی فوتبالیست را که مرکز شناسایی محرک، انتخاب و راه اندازی پاسخ (مرکز تصمیم گیری) می باشد را لحظه ای از کار بندازد.

و در همین چند لحظه چه اتفاق های که رخ ندهد ، همین یک لحظه کافی است تا بازیکن بزرگی مثل زیدان فینال جام جهانی را از دست بدهد. و نه تنها خود بلکه کل تیم را از هم بپاشاند. همین یک لحظه کافی هست تا ستاره ای همچون بکهام در یک هشتم نهایی جام جهانی از زمین اخراج شده و به مدت چهار سال مورد نفرت و توهین هواداران انگلیس و منچستر قرار بگیرد. همین یک لحظه کافی هست تا وین رونی به راحتی فریب کریس رونالدو را بخورد و به او ضربه زده و از بازی اخراج شده و موجبات باخت تیم اش و از دست دادن جام جهانی را فراهم آورد.

فوتبال بازی ثانیه هاست ولی مغز فوتبال با صدم ثانیه ها سر و کار دارد. فقط کافی هست تا صدم ثانیه ای تمرکز یک فوتبالیست به هم بخورد تا شکستی یا حتی فاجعه ای را فراهم آورد. کافی است یک لحظه دیر تصمیم بگیرد و یک تک به تک مهم را از دست بدهد و یا توپ را لو بدهد و تیم را با یک خطر مواجه کند.
این روانشناسی پیچیدگی های فوتبال و ذهن فوتبالی است که از درگیری با داور، بازیکن حریف و حتی بازیکن خودی جلوگیری می کند ، لطفا با این پیچیدگی ها آشنا شوید و ذهن فوتبالی خود را تقویت کنید حتما تمرینات ذهنی انجام دهید و مطالب مربوط به کنترل خشم را بخوانید . ما مطلب کاهش خشم و کنترل عصبانیت را در این باره قبلا در سایت قرار داده ایم که پیشنهاد می کنیم حتما بخوانید.

ولی واقعا چند درصد از مربیان و بازیکنان ما به این موارد یعنی تاثیر هیجانات و مسائل ذهنی و روانی فوتبال اهمیت داده و آنرا آموزش می دهند؟ وقتی می پرسید که چرا فوتبال کشور ما با همین تمرینات که تیم های اروپایی انجام می دهند پیشرفت نمی کند، به آموزش این مسائل و ذهن فوتبالی دقت کرده اید ؟
آیا تفاوت فوتبال ما با اروپا فقط در استادیوم های پیشرفته و لباس های شیک و استوک های گرانقیمت و حقوق های میلیاردی هست؟ آیا فکر نمی کنید که مهم ترین تفاوت بین فوتبالیست ها و مربیان ما با آنهاست؟ و چیز های مهمی که از کودکی به آنها آموزش داده اند، در کشور ما چقدر به این مسائل توجه می شود؟ آیا مربیان شما در تمرینات درباره تاثیر ذهن فوتبالی در موفقیت بازیکنان صحبت می کند ؟

پست های مرتبط

پیام بگذارید