نقش بازیکنان در سیستم ۲-۴-۴ لوزی (الماسی)

نقش بازیکنان در سیستم 2-4-4 لوزی (الماسی)

ما قبلا تعدادی از بهترین سیستم و ترکیب های فوتبال را نام برده و هر کدام را در چند پاراگراف بررسی کردیم، در این مطلب می خواهیم به بررسی دقیق تر از سیستم ۲-۴-۴ بپردازیم و با نقش بازیکنان در سیستم ۲-۴-۴ بیشتر آشنا شویم.

اگر بخواهیم فوتبال را مدرن و امروزی نگاه کنیم بدون شک با سیستم و ترکیب معرف ۲-۴-۴ رو برو خواهیم شد . سیستم ۲-۴-۴ یکی از ترکیب هایی بود و هست که تیم های انگلیسی استفاده می کنند و از ۴ مدافع ۴ هافبک و ۲ مهاجم تشکیل شده است، در ادامه نقش بازیکنان در سیستم ۲-۴-۴ الماسی را بررسی می کنیم.

سیستم ۲-۴-۴ معمولی و لوزی یا الماسی شبیه به هم هستند. این سیستم چند سالی در ایتالیا مورد استفاده قرار می گرفت. شاید بتوان گفت اساسی ترین دلیل محبوبیت آن داشتن ۴ هافبک میانی است که به تیم توانایی کنترل میانه میدان را می دهد، امروزه مربیان با تلفیق این دو ترکیب یعنی معمولی و لوزی سیستم خوبی می چینند که هافبک ها به دو مدافع کناری کمک کرده و می توانند با بیشتر ترکیب ها مقابله کنند.

نقش مدافعان میانی در سیستم ۲-۴-۴ لوزی

نقش مدافعین میانی یا وسط در این سیستم همانند سایر سیستم هایی است که با ۴مدافع بازی می کنند. دومدافع میانی باید قد و قواره نسبتا بلندی داشته باشند ،محکم،قدرتمند ،تکل زن،توپ گیر،سرزن، از سرعت مناسبی برخوردار باشند.

مدافعین در فوتبال مدرن باید بازیساز و باهوش باشند واز درک متقابلی برخوردار باشند.آنها باید توانایی متوقف کردن مهاجمین حریف را داشته و خیلی خوب توپ قطع کنند و از رسیدن توپ به مهاجمین حریف جلوگیری کنند.

همچنین بتوانند در حمله یعنی زمانی که مدافعین کناری، در حرکت طولی از کانال کناری و نفوذ کردن وشرکت در فاز تهاجمی تیم هستند را پوشش وحمایت کنند. مهم ترین مسئله این است که دومدافع میانی باید ازهماهنگی وهارمونی بسیار خوبی برخوردار باشند و با دروازبان خودی بسیار هماهنگ باشند .

نقش مدافعین کناری درسیستم ۴-۴-۲ لوزی

مدافعین کناری نقش کلیدی در دفاع و حمله را درهرسیستمی از فوتبال دارند، زیرا آنها، باید دائما درحال رفت وآمد باشند.و هم زمان دو نقش دفاعی وهجومی را اجرا و پیاده کنند، ولی نقش مدافعین کناری در این سیستم مهم تراست پس باید از بهترین ها در این پست استفاده کرد. درهر سیستمی مدافعین کناری نقش تعیین کننده ای در دوفاز دفاعی و تهاجمی تیم ایفا می کنند و در فوتبال امروز تیمی موفق است که از دو مدافع خوب و با کیفیت کناری بهره مند باشد.

شاید بتوان آن ها را وینگ ­بک نامید، زیرا وظایف آن ها بی شباهت به وینگ ­بک های (پیستون ها،مدافع -هافبک ها) سیستم هایی که با سه مدافع مرکزی بازی می کنند، نیست. آن ها نیز باید با شرکت در حملات و حضور در کناره ها به تیم عرض بدهند تا بازیکنان میانی بتوانند با بردن توپ به کناره ها، هم گزینه های بیشتری برای حمله پیدا کنند هم با به هم ریختن ساختار حریف، بتوانند به عمق خط دفاعی حریف نفوذ کنند.

البته تفاوت مدافعین کناری این سیستم ۲-۴-۴ با وینگ ­بک ها،مثلا سیستم ۲-۵-۳ در این است که درهنگام نفوذ یکی از مدافعان کناری عقب تر می ایستد، زیرا به علت وجود تنها دو مدافع میانی در قیاس با سه مدافع، باید در کار دفاعی به تیم کمک کند و به همین دلیل فشار بیشتری را در طول بازی احساس خواهند کرد.

البته بعضی از مربیان تیم های تمام تهاجمی اجازه حرکت به دومدافع کناری را همزمان می دهند و هافبک دفاعی را مامور پوشش در منطقه مدافعین کناری می کنند ،ریسک این کار بالاست و به شرایط بازی و نتیجه آن نیز بستگی دارد.

سیستم 2-4-4 لوزی و نقش مدافعان کناری

نقش هافبک ها درسیستم ۴-۴-۲ لوزی

در مطلبی به طور کامل درباره وظایف هافبک ها در فوتبال صحبت کردیم، این جا در این سیستم هافبک ها که در کنار هم یک لوزی یا الماس را تشکیل می دهند می توانند به خوبی کنترل و اداره ی میانه زمین را دربازی داشته باشند.

اگر آن ها پاسورهایی ماهری باشند می توانند نقطه ضعف تیم درچنین شکلی و مدل از بازی یعنی، کمبود عرض را با در اختیار نگه داشتن توپ از بین ببرند و آن را خنثی کنند، زیرا که مالکیت وحفظ توپ، مانع از بازی حریف می شود وهمین مساله، نقطه ی مثبت این سیستم از فوتبال است.

هافبکی که در پایین الماس در برابر مدافعین قرار می گیرند، می تواند نقش هایی گوناگون و متفاوتی داشته باشد، همانطور که هافبک نوک الماس این گونه بازی می کند. او می تواند یک هافبک دفاعی ، یا یک هافبک نگه دارنده یا ایستا ، باشد. هر کدام از این دو نوع و نمونه هافبک، می توانند نقش های مختلفی داشته باشند.

نقش هافبک دفاعی درسیستم ۲-۴-۴ لوزی

هافبک دفاعی در واقع بازیساز عقب و میانه زمین به شمار می رود ، این بازیکن یک حد وسط، میان یک بازیکن تخریبی و بازیساز است. برای همین است که تیم هایی که هافبک دفاعی بازیساز دارند موفق تر عمل می کنند و این مسئله مهمی در فوتبال امروز است.

البته با توجه به نیاز تیم و نقش دیگر هافبک ها، مربی از نوعی از هافبک دفاعی برای پایین الماس استفاده می کند که کارایی بیشتری را داشته باشد. مثلا در صورت داشتن دو هافبک تکنیکی و ریزنقش، خلاق و طراح، می توان از یک هافبک دفاعی صرفا درگیرشونده و تخریب گر، توپ گیر ومتخصص در بازی فیزیکی استفاده کرد تا در امر توپ گیری و بازی درگیرانه و فیزیکی مشکلی برای تیم بوجود نیاید و منطقه جلوی مدافعین را بخوبی پوشش دهد.

نقش هافبک های کناری در سیستم ۲-۴-۴ لوزی

دو هافبک کناری نوع الماسی، باید بازیکنان سرعتی و تکنیکی باشند و انواع ارسال ها و ساتنرها درهنگام حرکت و در حین سرعت داشته باشند. وظیفه آن ها دویدن در کانال های ایجاد شده برای شرکت در حملات و کمک به مهاجمین است.

آن ها وقتی توپ به کانال کناری می رود باید به مدافعان کناری در امر حمله و دفاع کمک کنند همچنین وقتی توپ در کانال میانی در گردش است در بازیسازی به هافبک تهاجمی و در دفاع به هافبک دفاعی کمک کنند .

در حقیقت دوندگی فراوان و بی امان تعریف پست این دو هافبک کناری است. برای رفع مشکل کمبود عرض که در ابتدا ذکر شد، گاهی از هافبک های کناری خواسته می شود که به کناره ها بروند و به مدافع کناری جلو کشیده کمک کنند واضافه شوند.

نقطه ضعف این امر این است که در این صورت تیم در میانه میدان دچار نقصان و کمبود بازیکن خواهد شد و در صورتی که تیم توپ را از دست بدهد به شدت آسیب پذیر خواهد بود. وممکن است عواقب بدی درپی داشته باشد.

نقش هافبک تهاجمی در سیستم ۲-۴-۴ لوزی

هافبکی که در نوک الماس بازی می کند، هافبکی تهاجمی و نفوذی است . او باید با پاس های عمقی و کلیدی خود مهاجمان را در موقعیت گل زنی قرار می دهد .

هافبک تهاجمی باید از شرایط بدنی خوبی برخوردار بوده و بازیکنی تکنیکی و دریبل زن باشد بازیکنی که بتواند گره بازی را باز کند. تقاضای توپ و بازی بدون توپ او را وادار می کند که شرایط بدنی عالی داشته باشد تا بتواند با تمام نیروی خود در حرکات تهاجمی تیم شرکت کند. او باید از جلو به کمک مهاجمین پرس کرده و دفاع را از همان جلو شروع کند، همچنین نقش مهمی در ضد حمله ها دارد.

در این سیستم هافبک تهاجمی باید از قدرت بازیسازی بالایی برخوردار باشد، باید قبل از هر پاس آن را در ذهن خود تحلیل کند تا بهترین پاس را ارسال کند و هم تیمی او به راحتی به توپ برسد.

نقش مهاجمین در سیستم ۲-۴-۴ لوزی

خب از نقش بازیکنان در سیستم ۲-۴-۴ لوزی به نقش دو مهاجم رسیدیم .مهاجمان در این سیستم بیشتر در کنار هم در یک خط قرار می گیرند، البته بستگی به مربی و مهاجم هایی که در اختیار دارد می تواند از یکی مهاجم نوک و یک مهاجم حامی استفاده کند.

وقتی دو مهاجم در یک خط بازی می کنند هر یک باید به منطقه ای که توپ نزدیک تر به اوست کمک کند و مهاجم دیگر بیشتر به سمت دروازه برود . به مدافع و هافبک های کناری و حتی هافبک تهاجمی کمک کند تا موقعیت را برای مهاجم دیگر بسازند .

دو مهاجم باید خیلی خوب باهم هماهنگ باشند، احتمالا تیم هایی را که از دو مهاجم استفاده می کنند را دیده باشید که مهاجم های هماهنگ چقدر به داد تیم رسیده اند. مهاجم ها باید گلزن باشند و حداقل یکی دریبل زن و تکنیکی بوده و بازیسازی را خوب بلد باشد، آنها باید خوب بدوند و دفاع را از جلو شروع کنند.

پست های مرتبط

پیام بگذارید