خواص تخم مرغ آب پز برای تقویت بدن

خواص تخم مرغ آب پز برای تقویت بدن

امروزه بسیاری از مردم و به ویژه ورزش کاران از تخم مرغ به عنوان یک ماده غذایی استفاده می کنند، بیشتر افراد خواص تخم مرغ آب پز را نمی دانند و ترجیح می دهند یک املت یا سوسیس تخم مرغ خوش مزه بخورند، شما به عنوان یک فوتبالیست و ورزشکار بهتر است از تخم مرغ به صورت آب پز استفاده کنید، چرا که خواص زیادی برای تقویت بدن دارد.

تخم مرغ یک منبع بزرگ سرشار از پروتئین است ، تخم مرغ داری چربی اشباع نشده یا همان چربی های خوب است که سطح کلسترول بد خون را کاهش داده و برای سلامت قلب مهم است، در ادامه بیشتر با خواص تخم مرغ آب پز برای تقویت بدن آشنا می شویم.

سطح سلامت مغز را بالا می برد

همان طور که می دانید مغز مهم ترین عضو در بدن هر انسان است که وظیفه هر عملی را در فرد به عهده دارد. اگر مغز تقویت نشود با بالا رفتن سن سطح سلامت آن کاهش می یابد، برای سلامت مغز روزانه تخم مرغ آب پز مصرف کنید زیرا دارای ترکیبی به نام کولین است.

قدرت استخوان‌ها را حفظ می کند

سلامت استخوان در بدن برای انجام فعالیت های روزانه خیلی مهم است. استخوان ها نیز با بالا رفتن سن ضعیف تر می شوند. بیماری پوکی استخوان قدرت استخوان ها را بسیار پایین می آورد، برای جلوگیری از پوکی استخوان زود هنگام بهتر است خوراکی‌هایی مغذی مانند تخم مرغ مصرف کنیم. به علاوه، چهار روز در هفته و به مدت حداقل۳۰ دقیقه ورزش کنیم.

چشم‌ها را تقویت می کند

از دیگر خواص تخم مرغ آب پز تقویت چشم ها است. چشم های فرد یکی از مهم ترین و بزرگ ترین سرمایه های اوست، پس به جای خوشمزگی به فکر سلامت بدن خود باشید. تخم مرغ حاوی ویتامین A است که برای حفظ سلامت چشم‌ها مفید است. خوردن روزانه تخم مرغ آب پز از بیماری دوربینی و نزدیک‌بینی چشم جلوگیری می‌کند. بنابراین قرار دادن تخم مرغ آب پز روی برنج خود، هیچ ضرری ندارد.

رفع کم‌خونی کمک می کند

امرزوه یکی از بیماری های رایج بین نوجوانان و جوانان کم‌خونی است، این بیماری به دلیل کاهش ماده‌ای به نام هموگلوبین در خون ایجاد می‌شود. هموگلوبین در رساندن اکسیژن به سلول‌های قرمز خون و تامین نیاز اندام‌های بدن نقش دارد. کم‌خونی باعث رنگ پریدگی، خستگی و سردرد فرد می‌شود. و یکی از علت هایی است که بازیکن در زمین کم می آورد. بنابراین، خوردن تخم مرغ به افراد مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌شود. زیرا ماده‌ای به نام آهن در تخم مرغ وجود دارد که می‌تواند عملکرد هموگلوبین در بدن را بهبود بخشد.

به گردش خون کمک می کند

برای گردش خون مناسب، تخم مرغ آب پز را در صبحانه میل کنید. مواد موجود در تخم مرغ برای گردش خون عالی هستند.

برای رژیم غذایی مفید است

همه افراد به ویژه ورزشکارن چه مرد و چه زن دوست دارند اندامی زیبا داشته باشند، زیرا تناسب اندام، اعتماد به نفس افراد را بالا می‌برد. یک حرکت خوب برای داشتن اندامی ایده‌آل، مصرف منظم تخم مرغ آب پز است. خورن تخم مرغ آب پز برای صبحانه به کاهش وزن کمک می‌کند. ناهار خود را نیز در اندازه‌های مناسب میل کنید . شب‌ها نیز اگر احساس گرسنگی کردید می‌توانید میوه‌هایی که قند پایینی دارند مانند آووکادو مصرف کنید. چنین رژیم غذایی منظمی به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

جذب کالری را محدود می کند

تخم مرغ آب پز برای محدود کردن جذب کالری در بدن نیز مفید است. بنابراین مصرف آن برای همه و به ویژه افرادی که برنامه رژیم غذایی دارند مناسب است.

مطالب پیشنهادی

بهترین زمان مصرف خوراکی ها

انواع مکمل ها و تاثیر آنها روی بدن

از ریزش مو جلوگیری کرده و مو را تقویت می کند

خواص دیگر تخم مرغ آب پز برای سلامتی چه هستند؟ خوردن منظم تخم مرغ آب پز، راهی کاملا طبیعی و مناسب برای براق کردن موهاست. اسیدهای چرب موجود در تخم مرغ به سلامت و براق شدن موها کمک می‌کنند.

یکی از خواص مهم تخم مرغ آب پز، کمک به جلوگیری از ریزش مو است. ویتامین A و ویتامین E موجود در این خوراکی در جلوگیری از ریزش مو موثرند. هم چنین تغییر دائمی شامپو و رنگ کردن موها باعث آسیب و شکنندگی آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این مسئله می‌توان تخم مرغ آب پز را در برنامه غذایی گنجاند.

اگر به کم‌مویی یا طاسی دچار هستید، برای رفع آن می‌توانید تخم مرغ آب پز بخورید. مواد موجود در تخم مرغ آب پز به تسریع فرآیند رشد مو کمک می‌کنند. آیا تا به حال به شامپوهایی که شعارشان استفاده از تخم مرغ است توجه کرده اید، کاری به شامپو ها نداریم ولی هرچه درباره خواص تخم مرغ می گویند درست است.

متابولیسم بدن را افزایش می دهد

متابولیسم، فرآیندی است که نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند. برای حفظ و افزایش آن می‌توانید تخم مرغ آب پز مصرف کنید زیرا ویتامین B12 بالای موجود در آن به حفظ و افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

به ساخت و ترمیم سلول‌ها کمک می کند

یکی دیگر از خواص تخم مرغ آب پز ساخت و ترمیم سلول‌های بدن است. کولین موجود در آن به ترمیم سلول‌های آسیب دیده نیز کمک می‌کند.

کلسترول بد را کاهش می دهد

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم کاهش کلسترول بد از خاصیت های تخم مرغ آب پز است، اگر به کلسترول بالا دچارید می‌توانید آن را با مصرف تخم مرغ آب پز درمان کنید. وجود امگا۳ در تخم مرغ در پایین آوردن کلسترول بد و کلسترول کل موثر است.

چگونه تخم مرغ را آب پز کنیم

اول از هر چیز تخم مرغ تازه تهیه کنید. برای اطمینان از تازه بودن تخم مرغ، آن را در آب بگذارید، اگر بالا نیامد، تازه است.
آب را در ظرف ریخته و تخم مرغ را در آن بگذارید. سپس آن را روی شعله قرار دهید.
پس از جوش آمدن، تقریبا ۲۰ دقیقه دیگر، شعله را خاموش کنید، تخم مرغ‌ها را از آب درآورده زیر آب سرد گرفته و یا در ظرف آب سرد قرار دهید.
چند دقیقه صبر کنید، سپس پوست آن‌ها را بگیرید.
بعد از گرفتن پوست می‌توانید تخم مرغ‌را مصرف کنید. اگر تخم مرغ‌ها را برای مصرف فردا می‌خواهید، آن‌ها را در یخچال قرار دهید.

در انتها باید اضافه کنیم که حداقل مصرف تخم مرغ آب پز برای فرد سالم ۷ عدد در هفته است، می توانید بیشتر مصرف کنید . ولی برای کسانی که بیماری قلبی، کبد و … دارند حداقل ۴ عدد در هفته است، البته وقتی تخم مرغ به صورت آب پز مصرف شود ضرری برای بدن ندارد.

پست های مرتبط

پیام بگذارید