چگونه زندگی حرفه ای داشته باشیم

چگونه زندگی حرفه ای داشته باشیم

مسئله جالبی که در اینجا وجود دارد این است که همه ما دوست داریم زندگی شاد و با برنامه ای داشته باشیم و خود را فردی موفق ببینیم و بیشتر اوقات خود را، به اینکه چگونه زندگی حرفه ای داشته باشیم خلاصه کرده ایم. همیشه از درجا زدن ها و زندگی ساده و تکراری بیذاریم و دوست داریم یک مهارت و حرفه ی خوبی یاد بگیریم.

اغلب همه ما از اینکه همیشه قرار است انسان معمولی باشیم و روزگار بگذرانیم می ترسیم، ولی چه کار می توانیم انجام دهیم، چگونه خود را به فرد موفق تبدیل کنیم چگونه زندگی حرفه ای داشته باشیم. در این مطالب ما به شما کمک می کنیم از معمولی بودن دور شده و به زندگی حرفه ای نزدیک شده و در نتیجه خود را به فردی موفق در خانواده و جامعه تبدیل کنید، پس تا انتها با ما همراه باشید.

خب گفتیم که ما همیشه از زندگی بخور و نمیری ناراضی هستیم، پس در نتیجه به فکر تغییراتی در زندگیمان می افتیم و بعد از مدتی تصمیم می گیرم یک مهارت و یا یک هنری را یاد بگیرم چرا که دوست داریم متفاوت باشیم و زندگی حرفه ای را تجربه کنیم و از روزمرگی بیرون بیاییم . تا اینجای داستان که در ذهن خود داریم به حرفه ی شدن فکر می کنیم ، اینکار بسیار منطقی و هوشمندانه است اما بعد از آنکه مهارتی را برای یادگیری انتخاب کردیم متوجه می شویم که آن مهارت مناسب ما نیست و نمی توانیم در آن موفق باشیم پس در نتیجه آنرا رها می کنیم و باز به خانه ی اول بر می گردیم . دوباره بعد از مدتی که افراد موفق زیادی را در اطرافمان می بینیم، متن های انگیزشی شبکه های اجتماعی را می خوانیم، باز هم جو ما را می گیرد و دوباره دلمان تغییرات اساسی می خواهد چرا که می خواهیم زندگی حرفه ای داشته باشیم و متفاوت به نظر برسیم بنابراین دوباره به فکر یادگیری مهارت دیگری می افتیم و مدت کوتاهی را در فراگیری آن به سر می بریم اما باز مثل قبل به اول خط باز می گردیم و هیچ اتفاقی برایمان نمی افتد .

اینکه بدون هیچ برنامه و تفکر قبلی و بر اساس هر چه پیش آمد خوش آمد می خواهیم به نتیجه برسیم و جزء افراد حرفه ای و موفق باشیم اساس زندگی خیلی از ماهاست . خیلی زود از یک مهارتی خوشمان می آید و بدون تحقیق وبررسی و مهم تر از آن بدون برنامه ریزی مشخصی وارد آن می شویم و در نهایت با شکست مواجه می شویم و بارها این چرخه تکرار می شود و باز این می شود روزمرگی زندگی خیلی از ماها …. که نه تنها موفقیتی در کار نیست بلکه زمان را هم از دست داده ایم و صرفا به جای داشتن زندگی حرفه ای فقط خود را بازی داده ایم و به قول معروف عقب افتاده ایم، که می توانیم اسم این روزمرگی را روزمرگی هوس ها می گذاریم .

ما همیشه به دنبال پاسخ چگونه زندگی حرفه ای داشته باشیم می گردیم، مطالب زیادی را از سایت های مختلف می خوانیم، همین الان که اومدید و این مطلب رو در فوتبالیست ۹۰ می خوانید و این خیلی خوب است اما خوب تر از آن این است که بدانیم می خواهیم چه روشی را در پیش بگیریم . آیا می خواهیم یک مهارتی را که فلان دوستمان انتخاب کرده و در آن موفق بوده را انتخاب کنیم و بعد از مدتی که با سختیهای آن روبرو شدیم رهایش سازیم ؟ و یا نه.

مثلا دوست ما عاشق فوتبال است و زندگی خود را بر اساس رسیدن به خواسته ی خود تنظیم می کند، او فقط در ذهن خود به فوتبالیست بزرگ شدن فکر می کند، با خود می گوید ویژگی های فوتبالیست حرفه ای چیست و چگونه می توان فوتبالیست حرفه ای شد. او همیشه درباره فوتبال می خواند راه های رسیدن به موفقیت در فوتبال را می داند، او کاملا آگاه است که چه سختی هایی را باید متحمل شود ولی ما نیز چنین فکر می کنید یا فقط می خواهیم فوتبالیست شویم چون می دانیم فوتبالیست ها معروف هستند، فوتبالیست ها پول زیاد می گیرند، آیا واقعا عاشق فوتبال هستیم آیا سختی های راه را می دانیم، اطلاعات کافی و پشتکار لازم را داریم یا قرار است بعد از مدتی این ها را بفهمیم. پس قبل از شروع هر کاری به این چیزا فکر کنید.

خب پس چگونه زندگی حرفه ای داشته باشیم ؟ آیا راه دیگری وجود ندارد که ما را از این روزمرگی نجات دهد و در کاری که هستیم ما را حرفه ای نشان دهد ؟ آیا حتما باید برای حرفه ای شدنمان تغییرات زیادی را در خودمان ایجاد کنیم ؟

انتخاب های بسیاری از ماها بر اساس آن چه خودمان دوست داریم نیست بلکه بر اساس آن چه است که از دیگران می بینیم و خوشمان می آید. چرا که آن ها در آن مورد بسیار موفق عمل کرده اند و حرفه ای شده اند پس اگر آن ها توانسته اند ما هم می توانیم اما به چه قیمتی . برای حرفه ای شدن مهم ترین اصل برنامه ریزی است . افراد حرفه ای برای یک روز بعدشان ، برای یک هفته ای آینده شان ، برای یک ماه دیگرشان و در نهایت برای سال در پیش رویشان برنامه ریزی دقیق و مشخصی دارند که طبق آن پیش می روند . افراد حرفه ای دقیق می دانند که چه می خواهند و اگر مهارتی را برای یادگیری انتخاب می کنند برنامه ریزی مشخصی برای به پایان رساندن آن دارند .مشکل اساسی ما این است که مهارتی را برای یادگیری انتخاب میکنیم و بدون برنامه ریزی وارد آن می شویم و یا اصلا حتی دنبال یادگیری مهارتی نیستیم زندگیمان دچار روزمرگی است چرا که برنامه مشخصی برای نه تنها یکسال آینده مان بلکه حتی برای فردایمان نداریم و زندگیمان باری به هر جهت است . و به همین شکل زمان و روز ها را از دست می دهیم و به سنی می رسیم که دیگر برای بهترین شدن در برخی رشته و مهارت ها مثلا فوتبال دیر شده است.

اکثر تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ، نشان می دهد که افراد حرفه ای عموما دو ویژگی اساسی دارند که در نهایت باعث متفاوت شدن آن ها از دیگران و حرفه ای شدنشان می شود .این دو ویژگی عبارتند از :

برنامه ریزی دقیق و منسجم، پشتکار یا همان سماجت دارند

برای اینکه زندگی حرفه ای داشته باشیم و انسان موفقی شویم اولین و مهم ترین کار این است که برای خودمان برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم . برنامه ریزی باید بر اساس نیازهایمان صورت گیرد . ما ابتدا باید بدانیم علایق و خواسته هایمان چیست و بعد برای بدست آوردنشان اقدام کنیم . افراد که برای زندگیشان برنامه ریزی دارند دارای ویژگی هایی هستند که باعث متفاوت شدن و حرفه ای شدنشان می شود این ویژگی ها عبارتند از:

دارای خط فکری هستند

افرادی که برای خود برنامه ریزی منسجمی دارند خط فکریشان کاملا واضح و روشن است آن ها کاملا می دانند که چه می خواهند و مسیر کجاست .همان مثالی که چند خط بالاتر زدم، دوست شما که عاشق فوتبال است مطالب زیادی در این باره خوانده ، مشاوه و مشورت هایی داشته و از انتخاب خود آگاه است. آن ها در مورد راهی که در پیش گرفته اند مطمئن هستند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند و همین باعث متمایز شدن آن ها می گردد.

اعتماد به نفس بالاتری دارند

داشتن برنامه ی از قبل تعیین شده ، به افراد قدرت می دهد چرا که از قبل می دانند قرار است چه کارهایی را انجام دهند و وارد چه موضوعاتی شوند . معمولا چنین افرادی از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و باعث می گردد که حرفه ای به نظر آیند . برنامه ریزی برای چنین افرادی مثل روشنایی در تاریکی است.

هدفشان مشخص و آشکار است

بزرگترین عامل بی انگیزگی و افسردگی افراد در زندگی این است که نمی دانند چه می خواهند و هدفشان در زندگی چیست. چنین افرادی برای خود برنامه ی خاصی ندارند و امروز و فردای متفاوتی را برای خودشان ایجاد نمی کنند . اما افراد موفق و حرفه ای با توجه به داشتن هدف ، برای خودشان برنامه ریزی دارند و همین برنامه ریزی است که آن ها را در مسیر اهدافشان حفظ می کند.

تحت تاثیر دیگران نیستند، عمل می کنند و همیشه یاد می گیرند

بسیاری از ما نیز به دنبال پاسخ چگونه زندگی حرفه ای داشته باشیم می گشتیم سالیان سال دچار همین مصیبت بودیم از این شاخه به آن شاخه می پریدیم و متاسفانه نه تنها به سمت جلو حرکت نمی کردیم بلکه دچار نا امیدی ، افسردگی و یاس شده بودیم .

برای چند سالی مشغول یادگیری موسیقی بودیم اما بعد متوجه شدیم ما برای موسیقی متولد نشده ام ، بازیگری را انتخاب کردیم ولی باز هم مشکلاتی سر راه بود برای همین آن را نیز رها کردیم. به سمت ورزش حرفه ای رفتیم اما بعد از تقریبا یکسال به خاطر سختی هایش آن را رها کردیم و بعد از آن به سمت برنامه نویسی و کار های سایت و نرم افزار کشیده شدیم که چند ماهی نگذشته بود که آن را هم رها کردیم و این شکست های پی در پی که علت اصلی آن ها خودمان و نداشتن برنامه ریزی درست و منسجم بود باعث ایجاد نا امیدی در ما شده بود و نهایت امر من دچار روزمرگی و کارهای معمولی زندگی شدیم و از انسان موفق دور و دورتر شدیم. چیزی که اصلا دلمان نمی خواست . اما چه شد که راهمان را پیدا کردیم چه شد که باعث شد زندگی خود را حرفه ای تر کنیم. خوشبختانه در مسیر زندگی ، با مفاهیم هدف گذاری و برنامه ریزی آشنا شدیم و همین دو مفهوم نقطه عطفی بر روند زندگی ما شد .

عامل اصلی هر شکست فقط خودمم

عامل اصلی شکست هایم ، خودم بودم . چرا که هیچ وقت برای خواننده بزرگ شدن ، برای یک ورزش کار حرفه ای شدن، هدفگذاری و برنامه ریزی نکرده بودم . در آن زمان من با نگاه کردن به دوستان هم سن خودم که وراد این رشته ها شده بودند من هم این رشته ها را انتخاب می کردم غافل از اینکه برای رسیدن به اهداف باید برنامه ریزی دقیق و مشخص و منسجمی داشت . در حال حاضر من با توجه به دانستن این موضوع بسیار خوشحال و هدفمند هستم و از زندگی بخور و نمیر، فاصله زیادی گرفته ام . به خوبی می دانم که اگر چیزی را بخواهم باید برای رسیدن به آن اول برنامه ریزی داشته باشم و دوم باید برای آن تلاش کنم، هیچ وقت اجازه ندهم سختی ها مرا از پا در بیاورند . بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و اینکه چگونه زندگی حرفه ای داشته باشیم سوال خیلی از شماست دوست داشتیم در یک مطلب جدا و کامل این موضوع را با شما به اشتراک بگذاریم و این قول را به شما می دهیم که اگر چنین تفکری داشته باشید حتما موفق می شوید . ما در سایت یک مطلب فوق العاده با عنوان هیچ وقت تسلیم نشو قرار داده ایم که توصیه می کنم آن مطلب را هم حتما بخوانید.

موفقیت بدست نمی آید مگر اینکه برای یک روز ، یک هفته ، یکماه و یکسال آتی خود برنامه ای داشته باشید. زمان برای ما بسیار کوتاه است پس به بهترین نحو از آن استفاده کنیم . در فوتبالیست ۹۰ هدف ما فقط گذاشتن تمرین و آموزش های فوتبال نیست، ما به غیر از فوتبال به شما آموزش می دهیم در زندگی قرار است که اهدافتان را چه برای کوتاه مدت و چه برای بلند مدت کاملا مشخص کنید و حتما حتما آن ها را در برگه ای بنویسید و در دیوار اتاق یا خانه بزنید تا هر روز آنها را ببینید و هیچ وقت از اهداف خود دور نشوید و بعد از مشخص کردن اهدافمان برای رسیدن به آن قسم بخوریم که در سختی ها فرار نکنیم و اینکه باید برنامه ریزی داشته باشیم یعنی برای یک روز آینده ، یک هفته ، یکماه و یکسال در پیش رویمان بدانیم که چه می خواهیم.

پست های مرتبط

پیام بگذارید