ویژگی های فوتبالیست حرفه ای چیست و چگونه می توان فوتبالیست حرفه ای شد

ویژگی های فوتبالیست حرفه ای چیست و چگونه می توان فوتبالیست حرفه ای شد

سوال بسیاری از شما بازیکنان فوتبال این است که ویژگی های فوتبالیست حرفه ای چیست و چگونه می توان فوتبالیست حرفه ای شد ، خب در این مطلب قصد داریم شما را با ۴ اصل در فوتبال آشنا کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید و متوجه کنید که این ۴ اصل در کنار هم شما را به یک فوتبالیست بزرگ و حرفه ای تبدیل خواهد کرد.

اگر شما هم به دنبال این هستید که یک فوتبالیست حرفه ای شوید باید بدانید که در فوتبال امروزی چه می گذرد و با چه چیزهایی باید آشنا شوید. شما باید با تکنیک انفرادی وتاکتیک های تیمی وآمادگی بدنی وجسمانی و همچنین آمادگی ذهنی و روحی ،روانی ،بهتر آشنا شوید.

مربیان فوتبال وظیفه دارند کاربرد و اهمیت آنها را در بازی فوتبال و حرفه ای شدن به تمام سنین آموزش داده و آنها را با فوتبال مدرن آشنا کنند. اگر مربی شما چنین چیزهایی را ذکر نکرده و یا مربی نداشتید و با این ۴ اصول آشنایی ندارید، این مطلب را تا انتها بخوانید ما در فوتبالیست ۹۰ سعی کرده ایم به بهترین نحو شما را از این اصول آگاه کرده و کمکی به حرفه ای تر شدن شما کرده باشیم.

تکنیک در فوتبال چیست؟

خب اول از هر چیز از تکنیک شروع می کنیم، تکنیک در فوتبال یعنی ،مهارت بازیکن دربازی و کارکردن با توپ ،به صورتی که بازیکنان تیم مقابل نتوانند، توپ را به راحتی از چنگ و کنترل او درآورند. البته نباید این تکنیک فقط محدود به حرکت خاصی باشد، زیرا تکنیک فردی فقط دریبل کردن و انجام حرکات جالب نیست.
در فرهنگ عامیانه، خیلی ها تکنیک را فقط در دریبل کردن خلاصه و معنی می کنند، که تفکری کاملا غلط واشتباه است. بلکه مفهوم کلی تکنیک عبارتند از : مهارت با توپ که شامل ، لمس توپ، شوت ،پاس، انواع کنترل ها ،پا به توپ شدن یا حمل توپ ، حفظ توپ، ضربات سر، چرخش ها و درک و شناخت حمله و دفاع ، و انواع پرتاب ها، هدایت کردن توپ ، شروع مجدد ها ازجمله پنالتی وکرنرها وضربات ایستگاهی وهمچنین، به مواردی همچون:هوش وخلاقیت بازیکنان نیز مرتبط است.

تکنیک در فوتبال چیست؟

به موارد فوق الذکر ،تکنیک انفرادی می گویند که این موارد در زمین های کوچک ومحدود ، باید توسط مربیان در تمرینات به دفعات تکرار شوند. پس دانستیم که تکنیک از ویژگی های فوتبالیست حرفه ای است و برای حرفه ای شدن باید خوب آن را پیاده کنیم.

تاکتیک در فوتبال چیست؟

برای اینکه بدانید چگونه می توان فوتبالیست حرفه ای شد، باید مفهوم تاکتیک را خوب بدانید. خب پس از مرحله تکنیک وکم کم هرچه بازیکنان به رده های بالای سنی نزدیک می شوند ،توسط مربیان به بازیکنان فهمیده تر تبدیل می شوند و با اصل تاکتیک آشنا می شوند زیرا ،تاکتیک از ویژگی های فوتبالیست حرفه ای و همچنین نقشه راه در هر تیم فوتبالی برای رسیدن به موفقیت به حساب می آید.

تاکتیک درفوتبال یعنی برنامه ها و نقشه هایی که مربیان آنها را درتمرینات طراحی و تمرین می کنند تا بازیکنان تیم بتوانند آنها را در زمین بازی، پیاده و اجرا کنند تا به گلزنی وموفقیت برسند. تاکتیک ها در فوتبال شامل، تاکتیک های حمله ای و دفاعی هستند. تاکتیک ها در دومورد فوق، شامل تاکتیک های فردی و گروهی و تیمی هستند. تاکتیک های فردی بسیار مهم هستند. چون بازیکن وظیفه دارند آنها را دانسته و به خوبی پیاده کند تا به بازیکنی تبدیل شود که مربی از او در بازی ها به صورت فیکس استفاده کند.

تاکتیک در فوتبال چیست؟

این تاکتیک های فردی که ویژگی های فوتبالیست حرفه ای است در برگیرنده ی ،شوت زدن، دریبل ها، انواع دویدن به فضاها و سرزدن ها، بازی ترکیبی دونفره است . و اما تاکتیک های گروهی ،عبارتند از همکاری دروازبان با مدافعین و خطوط سه گانه اصلی و فرضی هستند که د رنتیجه ،منجر به گلزنی ونتیجه گیری می شود ، بازی های ترکیبی چند نفره در مناطق مختلف زمین هم از جمله ی تاکتیک های فوتبال تهاجمی است. اصول دفاع در فوتبال و دفاع کردن هم تاکتیک های خاص خودش را دارد که از دفاع فردی گرفته تا منطقه ای وترکیبی را شامل می شود.

این گونه برنامه ها و راه ها و طرق رسیدن به دروازه ی حریف و حفاظت از دروازه ی خودی ، نیاز به نقشه و برنامه ی خاصی دارد که از آن، بعنوان تاکتیک درفوتبال یاد می شود. تاکتیک ها انواع مختلفی دارند که شامل:حمله کردن، دفاع کردن که هرکدام زیرمجموعه دارند ،حمله سازماندهی شده ، ضدحمله، حمله ی سریع، پرسینگ ،ضربات ایستگاهی، طراحی بازی ازکناره ها، پاس های تو در یا در عمق ، بازی مستقیم، آگاهی محیطی، فضا سازی ها، بازی بدون توپ و… که مربی به شما خواهد گفت و ویژگی های فوتبالیست حرفه ای این است که به خوبی این تاکتیک ها را دانسته، بفهمند و به خوبی پیاده کنند.

هرکدام از دو اصل تکنیک و تاکتیک د رفوتبال ابتدا در مساحت ها و زمین های کوچک تمرین می شوند تا بازیکنان بتوانند تحت فشار ،توانایی های فنی و فردی و تیمی خود را به خوبی نشان دهند. و برخی از مربیان فوتبال ، تمرینات خاص فوتسال را برای بهبود تکنیک و تاکتیک تیم خود، در فضاهای کوچک و محدود انجام می دهند.

آمادگی جسمانی و بدنی در فوتبال

خب اگر فوتبال را حرفه ای دنبال می کنید از اهمیت آمادگی بدنی و جسمانی در فوتبال امروز آگاه هستید، اگر هنوز هم به دنبال پاسخ این سوال که ویژگی های فوتبالیست حرفه ای چیست و چگونه می توان فوتبالیست حرفه ای شد بهتر است به فکر آمادگی بدنی خود باشد چرا که یکی از اصل های مهم فوتبال در این دوره از زمان است .

آمادگی جسمانی و بدنی در فوتبال

آمادگی بدنی و جسمانی که خود مقوله ی مهمی به نام بدنسازی فوتبال، در فوتبال مدرن امروزی است، در اجرا و پیاده کردن، دو اصل اول و دوم فوتبال یعنی ،تکنیک و تاکتیک ،اهمیت خاص و ویژه ای دارد. بدون بدنسازی علمی واصولی ودقیق ،کاربرد تکنیک و تاکتیک ،در زمین فوتبال ، مطلقا امکان پذیر نیست. زیرا ،زیر ساخت اجرا وپیاده کردن، تمام تکنیک ها و تاکتیک های فوتبال ،آمادگی آرمانی جسمانی و بدنی است که مدت ها بود در فوتبال ما به خوبی رعایت نمی شد ، اما سال هاست که با ظوجود مربیان متخصص و با دانش بدنساز و تحصیل کرده ی داخلی ، این موضوع روز به روز ، در فوتبال ما بهتر از قبل رعایت می شود،تا بدین ترتیب فوتبال ما در این زمینه، از مربیان بدنساز درجه چندم خارجی بی نیاز شود. هرچند هنوز با استانداردهای روز فوتبال جهان فاصله داریم ولی چنانچه به همین منوال ادامه دهیم ، مربیان جوان و متخصص و با انگیزه فوتبال کشورمان ، به سرعت درحال پیشرفت هستند و اگر به آنها اعتماد کنیم ، از این حیث به مربیان خارجی بی کیفیت نیاز پیدا نخواهیم کرد.

آمادگی روحی، روانی و ذهنی در فوتبال

و اما آخرین اصلی که تبدیل شدن به فوتبالیست حرفه ای باید با آن آشنا شوید، آمادگی روحی و روانی و ذهنی است که تکمیل کننده پازل سه اصل فوق الذکر محسوب می شود. ممکن است تا مدت ها، مدیر و مربیان رشته های گوناگون ورزشی و به خصوص مربیان فوتبال بیشتر به افزایش آمادگی جسمانی و بدنی بازیکنان خود جهت قدرتمند بودن بیشتر آنها اصرار و تاکید داشتند و کمتر به ظرفیت های روانی آنها اهمیت می دادند ،اما هم اکنون، مربیان بزرگ و صاحب سبک بیشتر به آمادگی روانی و ذهنی و آمادگی بدنی و جسمانی بازیکنان در کنار یکدیگر توجه دارند. زیرا این دو کنار هم جواب سوال چگونه می توان فوتبالیست حرفه ای شد، خواهد بود.

مربیان بزرگ فوتبال اکنون می دانند چنانچه یک بازیکن در یک مقطع خاص، به خاطر وضعیت روانی نامساعد ،قدرت بازی در مسابقه ای را ندارد نباید از آن بازیکن استفاده کنند هر چند آنها از بازیکنان تاثیرگذار و مهم تیم باشند.

آمادگی روحی و روانی مانند آمادگی بدنی نیازمند صرف وقت، صبر و تمرین و بکارگیری تکنیک های علمی روانشناختی و بهره گیری از متخصصین مربوطه می باشد. مطمئنا مدیران باهوش، امکان بکار گیری متخصصین این حوزه را برای تیم های خود فراهم و مهیا می کنند و همچنین بوجود آوردن و یا حتی افزایش مهارتهایی مانند، ،تمرکز و دقت در فوتبال، توجه و کنترل اضطراب و پریشانی ،کنترل و مهار استرس و اینکه چگونه در فوتبال استرس نداشته باشیم، ایجاد انگیزه و بوجود آوردن حس اعتماد به نفس،تصویر سازی ذهنی،کنترل هیجان کاذب، داشتم اندیشه و تفکر مثبت و… . از جمله فعالیت هایی است که یک روانشناس فوتبال برای آمادگی روانی کلیه اعضای تیم ،حتی مربیان و مدیران یک تیم انجام می دهد.

از ویژگی های فوتبالیست حرفه ای این است که او قسمتی از زمان تمریناتش را به فراگیری راه های کنترل و مهار استرس، اضطراب و افزایش توجه و تمرکز خود ،اختصاص می دهد.

آمادگی روحی، روانی و ذهنی در فوتبال

درفوتبال حرفه ای امروزی، بازیکنان بزرگ بخشی از وقت خود را صرف آمادگی ذهنی و روحی و روانی می کنند تا در شرایط سخت و تا حدودی بحرانی ، توان و قدرت مناسب را جهت مدیریت و مواجهه با این سختی ها را داشته باشند.

خوشبختانه امروزه بیشتر مربیان فوتبال ما اهمیت آمادگی روانی و ذهنی درفوتبال را فهمیده اند اند و از مشاورین و روان شناسانی که خود سابقه فوتبالیست بودن را داند و چنین شرایطی را در فوتبال گذرانده اند ، درکنار تیم هایشان استفاده می کنند، هرچند ممکن است که اقدام همه مربیان و تیم ها برای استفاده از متخصصین این رشته تازه متولد شده در ورزش ما و خصوصا فوتبال ما، به کندی صورت بگیرد، اما کم کم این اصل مهم و اساسی درحال شکل گیری درکلیه رشته های ورزشی ماست که رشته جذاب فوتبال بیشتر به متخصصین این اصل نیازمند است زیرا مربیان و مدیران ورزشی ما کمتر پیش آمده است که ،سریعا تن به تغییرات جدید بدهند ،اما با این روندی که امروزه فوتبال ما سپری می کند جای امید وجود دارد که تیم های بازیکنان خود را با این موضوع مهم آشنا کرده و به خوبی شرایط روحی و روانی آنها را کنترل کنند.

 

پست های مرتبط

پیام بگذارید