آسیب های فوتبال و راه های جلوگیری از مصدومیت در فوتبال

آسیب های فوتبال و راه های جلوگیری از مصدومیت در فوتبال

همان طور که می دانیم فوتبال ورزش محبوبی است که افراد در سنین مختلف را درگیر خود کرده است، همچنین باید از آسیب های فوتبال نیز آگاه باشیم. برخی به فوتبال با دید سرگرمی نگاه می کنند ولی برخی از جوانان آرزوی فوتبالیست شدن را در سر دارند، پس بهتر است با آسیب و مصدومیت های فوتبال نیز آشنایی پیدا کنند.

ما در این مطلب تعدادی از آسیب های فوتبال که بسیار شایع هستند و در بازیکنان بزرگ و حرفه ای هم رخ می دهند را بررسی کرده و در آخر به راه های جلوگیری از مصدومیت در فوتبال اشاره خواهیم کرد.

آسیب های فوتبال

فوتبال ورزش سنگینی است که اگر در هفته ۱ تا ۲ بازی بیشتر انجام نمی شود و اگر همین ۲ بازی بدون انجام نرمش های قدرتی، استقامتی و کششی انجام نشود، احتمال آسیب دیدگی در بازیکن فوتبال بالا می رود. در فوتبال بازیکن باید به تمام ناحیه بدن رسیدگی کند و تمام عضلات را درگیر تمرین کرده و استقامت بدنی خود را بالا ببرد.

همچنین بازیکنان فوتبال، همانطور که به فکر سلامت بدن خود هستند باید مراقب باشند تا آسیبی را به بازیکنان حریف وارد ننکنند، مثلا بازیکن نباید از پشت و از روی عمد با بازیکن ضربه بزند و یا دست خود را بیش از اندازه بالا آورده و با آرنج به صورت حریف ضربه وارد کند. برای همین است که چنین حرکات غیر ورزشی با کارت قرمز مستقیم داور رو برو می شوند.

مصدومیت های شایع فوتبال

آسیب دیدگی ها و مصدومیت ها در فوتبال در سنین مختلف متفاوت است در نونهالان بیشتر آسیب ها در اندام فوقانی یعنی بالا تنه، مچ دست ، کتف و غیره رخ می دهد که علتش نحوه برخورد به زمین کودکان است، در سنین بالا تر نوجوانان و جوانان بیشتر آسیب ها در اندام تحتانی یعنی پایین تنه، مچ پا، کشاله و… است که به علت برخورد های شدید با بازیکن روبرو رخ می دهد. همچنین آسیب دیدگی در پست های دروازبان و مهاجم نسبت به پست های دیگر بالاتر است.

آسیب های فوتبال اندام تحتاتی(پایین تنه)

تقریبا نیمی از مصدومیت های فوتبال در مچ و کف پا و یک چهارم آسیب ها در ناحیه زانو رخ می دهند. شایعترین آسیب های اندام تحتانی در فوتبال رگ به رگ شدن مفاصل(پیچ خوردگی) و کشیدگی های عضلانی است و علت این آسیب ها معمولا کم بودن قابیت انعطاف مفاصل و قدرت عضلات و ادامه ورزشی در حالت خستگی است.

پیچ خوردگی مچ پا در فوتبال

معمولا این نوع آسیب درفوتبال، زمانی رخ می دهد که در هنگام دویدن به ناگهان تغییر جهت بدهید و علائم بروز این آسیب که از آسیب های شایع فوتسال نیز می باشد؛ درد عمیق، ورم و حتی کبودی است.

کشیدگی عضله در فوتبال

مهمترین عضلات اندام تحتانی که در یک فوتبالیست دچار کشیدگی میشوند عضلات چهارسر در جلوی ران، عضلات همسترینگ در پشت ران و عضلات ادکتور یا نزدیک کننده در کشاله ران است. عضلات پشت ساق هم بطور شایعی دچار کشیدگی میشوند. از مهمترین راه های جلوگیری از مصدومیت کشیدگی های عضلانی در یک فوتبالیست انجام صحیح نرمش های کششی قبل از شروع فوتبال است و هم چنین بهترین راه برای کم کردن درد استفاده از کمپرس آب سرد است. در چنین شرایطی بازیکن می تواند به بازی ادامه دهد اما قدرت او کم خواهد شد و برای جلوگیری از آسیب بیشتر بهتر است از بازی خارج شود.

کشیدگی عضله در فوتبال

گرفتگی عضله در فوتبال

گرفتگی عضله از آسیب های فوتبال است که بیشتر در عضلات پا رخ می دهد و علت آن هم کم شدن سرعت خون رسانی به عضلات است که مواد زائد به موقع دور نشده و در نهایت خستگی عضله منجر به گرفتگی عضله می شود. برای کم کردن درد و درمان آسیب عضله ی پا را مالش دهید و نوک پا را به سمت زانوی خود خم کنید ولی اگر گرفتگی شدید بود، مالش به همراه کمپرس آب گرم می تواند مؤثر باشد.

جدا شدن عضله در فوتبال

جدائی عضله از محل پیوند نیز از آسیب های شایع در ورزش فوتبال است که هنگام پارگی بافت ماهیچه ای یا عضلانی رخ می دهد. علت رخداد آن نیز معمولا مانند کشیدگی عضله است و درد بسیار زیادی را ایجاد می کند.

پارگی عضله در فوتبال

یکی از مصدومیت های بزرگ در فوتبال که می تواند زندگی فوتبالی یک بازیکن را تحت الشعاع قرار درهد پارگی عضله است که بیشتر بر اثر ضربه ی مستقیم و یا غیر مستقیم ایجاد می شود و درد بسیار زیادی دارد. برای درمان حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

پاره شدن رباط صلیبی در فوتبال

التهاب زرد پی در فوتبال

یکی دیگر از آسیب های شایع فوتبال که با درد زیاد همراه است التهاب زردپی می باشد. غالبا علت ایجاد آن نیز اصطکاک شدید عضلانی و فعالیت های مکرر می باشد. تنها راه درمان آن نیز استراحت و در برخی موارد استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک تیم می باشد.

رگ به رگ شدن در فوتبال

بیشتر وقت ها این آسیب دیدگی زمانی رخ می دهد که بازیکن یک سری کار و تمرین های غیر معمول انجام می دهد و فشار زیادی روی مفصل های خود وارد می کند. بهتر است هیچ وقت ناحیه ای که رگ به رگ شده است را ماساژ ندهید چون ممکن است در رفتگی و یا شکستگی رخ داده باشد. اگر مصدومیت و مشکل رگ به رگ شدن باشد حدود دو هفته استراحت نیاز دارد تا به حالت اولیه خود برگردد.

مینیسک در فوتبال

یکی دیگر از آسیب و مصدومیت های شایع در فوتبال مینیسک است. در واقع همان غضروف نیمه هلالی مفصل زانو را می گویند. اگر به این قسمت آسیبی وارد شود ورم کرده و درد زیادی دارد. اگر مینیسک داخلی پاره شود به جراحی نیاز دارد که بازیکن را حدود ۵ تا ۶ هفته از زمین بازی دور خواهد کرد.

مصدومیت مینیسک در فوتبال

زانو درد در فوتبال

هنگامی که زانو درد رخ می دهد امکان دارد هر قسمتی از زانو دچار ضربه یا آسیب شده باشد که برای هر قسمت تست های خاصی انجام می گیرد. در بین قسمت های مختلف زانو، آسیب رباط داخلی آن بیشتر از سایر قسمت ها مستعد آسیب پذیری است. در اینگونه مواقع حساسیت و آسیب موضعی می تواند در انتهای رانی یا ساقی آن رخ داده باشد که همراه با درد زیاد است. دررفتگی زانو از اتفاقات نادری است که در نتیجه ی آن زانو درد رخ داده باشد. در این حالت باید فورا ورزشکار از زمین خارج شده، پا در وضعیت آویزان نباشد و جا اندازی در اسرع وقت صورت گیرد.

لگن درد در فوتبال

درد لگن در فوتبال می تواند در اثر کوفتگی یا جدا شدن محل اتصال عضلات شکمی به ناحیه ی لگنی ایجاد شود. در هر دو مورد نیاز به عکس برداری و تشخیص دقیق است. کوفتگی در اثر ضربه ی مستقیم ایجاد شده و برای تسکین درد آن به یخ و پد نیاز خواهد بود. جدا شدن اتصال عضلات شکمی به ناحیه ی لگن، که خود در اثر انقباض عضلات شکمی هنگام چرخیدن تنه به سمت مخالف روی می دهد، نیاز به جراحی دارد. پس از جراحی نیز، توسط بانداژ حرکات این ناحیه را محدود می کنند و تمرینات کششی برای فرد مصدوم بعلاوه ی پد محافظت کننده تجویز می شود.

مطالب پیشنهادی

کشیدگی همسترینگ و آسیب عضلات پشت ران

۵ روش برای ریکاوری درست بازیکنان

آسیب های فوتبال اندام فوقانی(بالا تنه)

آسیب های بالا تنه در فوتبال بیشتر به صورت افتادن نادرست و ناگهانی به زمین و یا ضربه شدید و مستقیم از سوی بازیکن حریف است.
از مصدومیت های شایع در بالا تنه که در فوتبال رخ می دهد می توان به در رفتگی کتف و شانه، در رفتگی مفصل آکرومیوکلاویکولار ، رگ به رگ شدن مفصل مچ دست، شکستگی های مچ و ساعد دست.

آسیب های سر و صورت در فوتبال

ضربات شدید وارد به سر می توانند موجب اختلال موقت در عملکرد مغز شود. این ضربات می تواند موجب کاهش سطح هوشیاری، سردرد و تهوع شود. این آسیب به ندرت بر اثر ضربه سر به توپ ایجاد می شود و عامل آن بیشتر ضربه سر یک بازیکن به بازیکن دیگر یا به زمین یا به دروازه است. شایعترین علت ضربه به سر برخورد سر دو بازیکن است که هر دو می خواهند به یک توپ با سر ضربه بزنند. ممکن است آرنج، بازو و یا حتی پای بازیکن دیگر هم به سر ضربه بزند.

مصدومیت های سر و صورت در فوتبال

آمادگی جسمانی برای فوتبال

فوتبال نیاز به آمادگی در سه زمینه هوازی (استقامت) و بی هوازی (قدرت) و کششی دارد. یک ورزشکار فوتبالیست باید با انجام مرتب نرمش های هوازی یا استقامتی ظرفیت های قلبی ریوی خود را افزایش دهد. خستگی یکی از علل افزایش میزان بروز آسیب های ورزشی است و ورزشکار می تواند با افزایش ظرفیت های قلبی ریوی دیرتر خسته شده و در نتیجه احتمال بروز آسیب را کاهش دهد.

او همچنین باید بطور مرتب نرمش های بی هوازی یا قدرتی را انجام دهد تا بتواند عضلات نیرومندتری داشته باشد. عضلات نیرومندتر موجب کاهش استرس و فشار وارده بر مفاصل و کاهش کشش بیش از حد به رباط ها و تاندون ها گشته و بدین ترتیب احتمال بروز آسیب های ورزشی را کاهش می دهد. برای همین است که ما باید به بدن سازی فوتبال و آمادگی جسمانی توجه ویژه ای داشته باشیم.

انجام نرمش های کششی باید جزئی از فعالیت های پایه ای یک فوتبالیست باشد. بدون انجام این نرمش ها قابلیت انعطاف رباط ها و تاندون ها کم شده و احتمال آسیب به مفاصل افزایش میابد.

جلوگیری از مصدومیت های فوتبال

فوتبال ورزشی فیزیکی و پر برخورد است و بسیار طبیعی است که احتمال بروز آسیب های ورزشی در آن زیاد باشد. برای اینکه در حین فوتبال کمتر دچار آسیب های ورزشی شویم باید بدنی آماده داشته باشیم. آمادگی بدن برای فوتبال به معنای افزایش ظرفیت های قلبی تنفسی، افزایش قدرت عضلانی و افزایش قابلیت انعطاف مفاصل است.

ورزشکار باید با انجام مداوم نرمش های هوازی که تعداد ضربان قلب و تنفس را افزایش می دهد بتواند مقاومت خود را بالا برده و توان آن را داشته باشد تا مدت زیادی در زمین چمن بدود خسته نشود. خستگی از علل مهم بروز آسیب های بدنی است.

ورزشکار باید با انجام نرمش هایی کلیه عضلات بدن بخصوص عضلات تنه، گردن و اندام تحتانی را تقویت کند. عضلات قوی موجب پایدار شدن مفاصل شده و احتمال ایجاد آسیب های ورزشی را کم می کند. همچنین یک فوتبالیست باید با انجام مداوم نرمش های کششی قابلیت انعطاف رباط ها، تاندون ها و مفاصل خود را افزایش دهد. این افزایش انعطاف مانع از بروز بسیاری از آسیب ها می شود.

اصول و تکنیک درست بازی کردن فوتبال

برای جلوگیری از مصدومیت در فوتبال بازیکن باید اصول درست بازی کردن را بداند، هر بازیکن در بازی و بخصوص تمرین تعداد زیادی ضربه سر می زند که سرعت توپ در شرایط مختلف به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز می رسد و این ضربه های سر به توپ می تواند آسیب های جدی به سر و گردن بازیکن وارد کند.
این تکنیک و اصول ضربه سر به توپ هست که می تواند آسیب های فوتبال را کاهش دهد و در حین ضربه، سر و گردن بازیکن محکم و بدون حرکت بوده و کاملا با حرکت به تمام بدن به توپ ضربه بزنید.

در روز های بارانی که زمین بازی خیس است از توپ های مخصوص استفاده کنید زیرا توپ های چرمی در زمین خیس سنگین شده و ممکن است به بازیکن آسیب وارد کند.

هنگام تمرین کنار ابزار های سنگین تمرینی مثل دروازه ها ننشینید و از تیرک های آن آویزان نشوید زیرا ممکن است دچار ثانحه شوید. دروازه باید به زمین متصل شود تا سقوط نکند.

از کفش فوتبال با گل میخ های مناسب قابل انعطاف استفاده کنید آج ها یا گل میخ هایی که خیلی در زمین فرو میروند ممکن است موجب آسیب زانو شوند.

استفاده از ابزار ورزشی مناسب

از دیگر راه های جلوگیری از مصدومیت در فوتبال استفاده از وسایل محافظتی مناسب است که مهمترین آنها ساق بند است این ناحیه حساس باید محافظت شود. توپ و زمین بازی باید هموار و مناسب باشد، قرار گرفتن پا روی ناهمواری و بازی کردن در زمین های نامناسب سبب فشار بیش از حد به زانو و مچ پا و زمین خوردن بازیکن و بدنبال آن آسیب های جدی به وی شوند.

توپ نباید سخت، خیس، سنگین و یا پرباد باشد. این توپ ها به بازیکنان آسیب میرسانند. همچنین بازیکنان کم سن و سال باید از توپ های کوچکتر و سبک تر استفاده کنند. و به هیچ وجه از توپ های پلاستیکی استفاده نکنید.

پست های مرتبط

پیام بگذارید