چگونه دروازبان خوبی شویم

چگونه دروازبان خوبی شویم

سوال بسیاری از جوانان و نوجوانانی که پست دروازبانی را انتخاب کرده اند این است که چگونه دروازبان خوبی شویم و اینکه یک درواربان خوب فوتبال باید چگونه باشد.

در تیم های فوتبال دروازبان نقش حساس و مهمی را ایفا می کند . در سال های گذشته یک مربی به تمام بازیکنان آموزش و تمرینات لازم را می داد ، اما امروزه و با پیشرفت فوتبال و اینکه تیم ها سعی دارند در بالاترین سطح قرار بگیرند، برای هر قسمت مربیان حرفه ای و مخصوصی قرار می دهند، مثلا یک مربی مخصوص تمرینات بدن سازی فوتبال و دیگری مربی دروازبانان است.

در ادامه سعی داریم پاسخ سوال، چگونه دروازبان خوبی شویم را بدهیم و شما را با قوانین و کارهایی که بهترین دروازبان فوتبال انجام می دهد آشنا کنیم تا شما هم بهترین عملکرد را داشته باشید.

کم کردن زاویه

یکی از مهمترین و بهترین روش های مهار توپ به وسیله دروازه بان ها کم کردن زاویه شوت مهاجمین می‌باشد. برای انجام این کار دروازه بان باید روی خطی که از مرکز دروازه به سمت توپ کشیده شده، قرار بگیرد (خطی مستقیم که با مهاجم و توپ دارید). همچنین براساس موقعیت توپ، دروازه بان ها بایستی چند قدم جلوتر از خط دروازه بایستند.

زاویه بندی دروازبان فوتبال

سد کردن

دراین شرایط باید دروازه بان به مهاجم تیم حریف اجازه دهد تا به اندازه کافی به او نزدیک شود و سپس در یک لحظه مناسب به توپ و مهاجم یورش برده یا توپ را گرفته و یا مسیر توپ را تغییر دهد. (زمان ایده آل برای سدکردن، زمانی است که مهاجم به توپ نگاه می کند آماده شوت کردن می شود). پس توجه داشته باشید که تا زمانی که مهاجم به اندازه کافی نزدیک شما نشده است باید تمرکز خود را روی توپ بگذارید تا هنگام شوت به سمت مناسب شیرجه بروید.

مشت کردن توپ با دو دست

مشت کردن توپ در واقع ضربه زدن به قسمت پایین توپ است، هدف از مشت کردن توپ دورتر فرستادن توپ و به طرف کناره های زمین، در این حالت هر دو مشت باید محکم بوده با کمی فاصله از یکدیگر و در یک زمان به توپ زده شوند ، در مواقعی روی توپ های بلند مجبورید از یک مشت استفاده کنید که حتما از تمام نیروی خود استفاده کنید تا توپ از محوطه خطر دور شود.

تقسیم توپ توسط دروازه بان

برای اینکه دروازبان خوب و بروزی شوید رعایت نکات زیر به هنگام زدن توپ کنار دروازه بان و یا توپ دریافتی در جریان بازی، الزامی است.

۱- توپ را به محدوده ای بفرستید که پوشش دفاعی تیم حریف در آن منطقه ضعیف باشد. به این معنی که تعداد کمی از بازیکنان تیم حریف خضور داشته باشند.
۲- توپ را به محلی بفرستید که نفرات مهاجم تیم خودی در آنجا قرار دارند، در این صورت احتمال لو رفتن توپ کمتر خواهد بود.
۳- در پرتاب توپ با دست باید به این نکته توجه داشت که هنگام پرتاب مهاجمی از تیم حریف بین شما و یار خودی قرار نداشته باشد و یا پرتاب شما یار خودی را تحت فشار قرار ندهد.

واکنش زیبای دروازبان

پنالتی گیری

رعایت نکات زیر کمک می کند قدرت تشخیص بهتر و بیشتری داشته و دروازبان پنالتی گیری شوید و یک قدم دیگر به پاسخ، چگونه دروازبان خوبی شویم نزدیک تر شوید:

۱- روی پنجه پاها ایستاده به طوری که پاها را به اندازه عرض شانه باز کرده ، دست و سر کمی به جلو، و دست ها در امتداد شانه قرار داشته و کف دست ها روبه جلو باشد.
۲- از قبل باید پنالتی زن تیم حریف را آنالیز کرده و به سوابق پنالتی زدن به صورت آماری آشنایی داشته باشید.
۳- هیچ گاه قبل از زدن ضربه شیرجه نروید، شاید اگر ضربه به گوشه های دروازه زده شود گرفتنش سخت شود ولی اگر زود شیرجه بزنید درواقع با احتمال جلو می روید.
۴- ۹۰ درصد بازیکنان برای اینکه ریسک ضربه را کمتر کنند، خیلی به گوشه نزده و حدود طول ۵ متری دروازه را انتخاب کرده و گل می زنند.

حمایت

یکی دیگر از نکات مهم برای سوال چگونه دروازبان خوبی شویم حمایت است، مواردی که در حمایت باید رعایت شود:

۱- بازیکنان حمایت کننده: باید با دید خوب یار خودی را حمایت کنید. برای دید خوب جایگیری مناسب لازم است. مثلا زمانی که مدافعان و یا دیگر هم تیمی ها تحت فشار پاس به عقب می دهند باید به خوبی حمایت شوند.
۲- انتخاب زاویه حمایت: حریف کجا قرار دارد. در زمین باید موقعیت خوبی برای بازیکن صاحب توپ به وجود آورید. مثلا برای دریافت پاس زاویه مناسب را با هم تیمی درست کنید تا به راحتی پاس عقب بدهد.
۳- همچنین با این کار فضای مناسب برای یار صاحب توپ ایجاد می کنید.
۴- از تمام فضاهای زمین استفاده کرده و بازی را باید به صورت تیمی باز کنید.
۵- جایگیری برای حمایت، بهترین و مناسب ترین مکان را برای حمایت هم تیمی انتخاب کنید.

آموزش پنالتی گیری

صحبت کردن

برای اینکه دروازبان خوب شوید باید با مدافعان خود صحبت می کنید، وقتی صحبت می کنید کاملا واضح بوده تا مدافعان به راحتی بفهمند، صحبت شما باید کوتاه و و مؤثر باشد، بهتر است داد نزنید و اگر نکته ای است آرام به مدافع بگوئید.

خروج از دروازه و پوشش

به یکی دیگر از مهم ترین کارهایی که شما را دروازبان خوب و حرفه ای می کند رسیدیم که آخرین آنها است . فاصله پوشش برای دروازه بان، فاصله بین دروازه بان و مدافعان است. این فاصله باید همیشه تحت کنترل باشد. اگر این فاصله زیاد باشد مهاجمان می توانند از آن استفاده کنند و به راحتی با شما تک به تک شوند. در صورتی که بتوان این فضا را هر چه بیشتر کم نمود قدرت مانور مهاجمان کمتر شده و دروازه بان راحت تر می تواند از دروازه محافظت کند.

زمانی که توپ در یک سوم میانی است، در این حالت دروازه بانان باید روی خطی که از وسط دروازه به طرف توپ کشیده می شود (خط مستقیم از دروازه تا محلی که توپ قرار دارد) و به فاصله ۵ تا ۱۰ متری از خط دروازه قرار گیرند.

اگر دوست دارید درباره خصوصیات دروازبان بیشتر بدانید مطلب ویژگی پست های مختلف بازیکنان فوتبال را حتما بخوانید.

پست های مرتبط

پیام بگذارید