ویژگی کاپیتان فوتبال چیست؟

ویژگی های کاپیتان فوتبال چیست؟

اگر شما نیز کاپیتان تیم خود هستید و یا دوست دارید مثل یک کاپیتان تیم را رهبری کنید باید بدانید که ویژگی های کاپیتان فوتبال چیست و یک کاپیتان خوب باید چگونه باشد و برای تبدیل شدن به یک کاپیتان خوب و بزرگ باید بدانید کاپیتان در فوتبال چه نقش هایی دارد که سایر بازیکنان را بتواند تحت تاثیر رفتار خود قرار دهد.

خصوصیات یک کاپیتان خوب

در این مطلب قصد داریم شما را با مفهموم کاپیتان بودن بهتر آشنا کنیم و تاثیر فردی را که بازوبند را به بازوی خود می بنند روی تیم ببینیم، کاپیتانی وسیله ای برای حکومت و اعمال قدرت نیست. کاپیتانی فقط این نیست که بازوبند را ببندید و روی بازیکنان جوان و یا تازه وارد فردیاد بکشید، حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا ویژگی های کاپیتان فوتبال را بدانید.

۱- کاپیتان باید یک الگوی تمام و کمال برای تیم باشد

اگر کاپیتان بتواند خود را به یک الگو میان بازیکنان تیم تبدیل کند و هم تیمی ها کاپیتان تیمش را فردی سخت کوش و مثبت اندیش ببینند سعی می کنند از او تبیعت کنند. گفته ها و حرف های او با ارزش شده و بازیکنان از او حرف شنوی خواهند داشت، تیمی که چنین کاپیتانی داشته باشد از نظررفتار تیمی فوق العاده خواهد بود.

۲- زمانی که تیم عقب می افتد باید نقش مهمی ایفا کند

در شرایط سخت که تیم از نظر روحی در وضعیت بدی است یک کاپیتان جنگجو و خلاق از راه می رسد و تیمش را به خوبی هدایت می کند. یک کاپیتان خوب هرگز نباید هم تیمی هایش را بابت گل خوردن سرزنش و ملامت کند یا اینکه بر سر آنها فریاد بکشد، اگر این اتفاق بیوفتد تیم و بازیکنان احساس ترس می کنند و ممکن است اشتباهات بیشتری انجام دهند.البته یک قانون نانوشته می گوید اگر یک بازیکن بیش از سه بار اشتباه کند کاپیتان مجاز است سر او فریاد بکشد و او را به تمرکز بیشتر وادار کند اما هرگز نباید توهین کند. بسیاری از کاپیتان و حتی مربیان به بازیکن خود توهین می کنند، باید بدانند که بازیکنی که الان بازی می کند انتخاب خود مربی بوده است و ممکن است، زمانی هر فردی از شرایط مسابقه دور باشد.

۳- کاپیتانی فقط مربوط به داخل زمین نیست

کاپیتان خوب و با فکر می تواند هم تیمی هایش را در خارج از وقت تمرین دور هم جمع کند تا یک تیم متحد بسازد و روح همکاری و رفاقت را در آنها تقویت کند. همیشه سعی کند چالش هایی بین بازیکنان ایجاد کند تا حس دوستی بین بازیکنان را بالا برده و مفهوم تیم یک خانواده است را به جوانان و بازیکنان جدید برساند.

۴- کاپیتان باید اعتماد به نفس داشته باشد

از دیگر ویژگی های کاپیتان فوتبال اعتماد به نفس بالا است، اعتماد به نفس بالا را باید هر بازیکنی داشته باشد از این رو ما مطلب چگونه اعتماد به نفس بالاتری داشته باشیم را برای شما نوشته ایم که توصیه می کنیم حتما بخوانید، خب اعتماد به نفس بالا به این معنی نیست که بیش از اندازه شکسته نفسی کند یا از خود راضی باشد . او گاهی اوقات باید از هر راهی به هم تیمی هایش ارزش و اعتبار دهد. مثلا یک کاپیتان بد به یارانش می گوید : گل من فوق العاده بود من بهترین بازیکن تیم شما هستم . اما یک کاپیتان خوب می گوید : گل من خیلی خوب بود ولی پاسی که حسن بهم داد عالی بود و باعث شد این گل خوب رو بزنم ازش ممنونم. در ضمن نکته مهمی که در بحث کاپیتانی وجود دارد این است که کاپیتان یک تیم الزاما مسن ترین بازیکن تیم نیست. معمولا بازیکنانی که تجربه زیادی داشته و مشخص شده که عاشق تیم هستند و سال های زیادی در تیم هستند به عنوان کاپیتان انتخاب می شوند.

۵- کاپیتان باید حرفه ای باشد و نکات فنی را رعایت کند

از خصوصیات کاپیتان خوب بازی خوب اوسا که باعث می شود هم تیمی ها نیز بهترین عملکرد را داشته باشند او باید هم تیمی هایش را به این موضوع که سعی کنند برای حرفه ای شد و بهترین بودن عملکرد خوبی داشته باشند تشویق کند. با این روش هم او به بازیکن بهتری تبدیل خواهد شد و هم یارانش . مربیان همیشه چنین کاپیتان هایی را درون تیم خود لازم دارند.

۶- کاپیتان خوب خوش صحبت و خوش صداست

از ویژگی های کاپیتان فوتبال نحوه صدا کردن و حرف زدن با بازیکنان است، کاپیتان خوب کاپیتانی است که با صدای بلند و رسا با هم تیمی هایش ارتباط برقرار کند. برگرد ؛پاس بده ؛سانتر کن ؛ بیا جلو و بزن بره، شوتش کن و… شاید عبارات ساده ای به نظر برسد اما اگر کاپیتان آنها در وقت مناسب به کار گیرد تاثیر شگفت آوری بر تیم می گذارد.

۷ـ کاپیتان خوب باید منظم و ناظم باشد

کاپیتان فوتبال باشد هوای نظم و انظباط را هم داشته باشد . او حتی باید به هم تیمی هایش گوشتزد کند وسایل تمرینی خود را همراه داشته باشند. حتما اگر بطری آب یا خوراکی همراه دارند باقی مانده آن ها را بعد از تمرین داخل کوله یا ساک خود بگذارند.

پست های مرتبط

پیام بگذارید