مالکیت در فوتبال و حمایت از بازیکن با توپ

مالکیت در فوتبال و حمایت از بازیکن با توپ

مالکیت در فوتبال یکی از اصل های مهم این ورزش است که اغلب موفقیت یا شکست یک تیم را تعیین می کند، این حفظ توپ و مالکیت با حمایت بازیکنان از یک دیگر به خصوص حمایت از بازیکن با توپ شکل می گیرد حمایت صحیح از بازیکنان با توپ مستلزم حمایت زود هنگام هم تیمی های بدون توپ است. این حمایت اولیه از پیش بینی بازی، شناخت زمین و هم تیمی های خود به دست می آید.

همانطور که بیشتر شما می دانید مالکیت در فوتبال یعنی شما بیشتر از تیم حریف روی توپ و بازی تسلط داشته و با در اختیار داشتن توپ بازی در دست تیم شما است، تیم های پپ گواردیولا را در نظر بیاورید به خصوص تیم بارسلونا را که چگونه با مالکیت توپ بیشتر و پاس های پی در پی به دروازه حریف نزدیک شده و در نهایت در بیشتر بازی ها با چندین گل به پیروزی می رسیدند.

خب حال چگونه می توان مالکیت توپ بیشتری نسبت به تیم حریف داشت و بازی را تحت کنترل قرار گرفت جواب این سوال حمایت از بازیکن با توپ است یعنی حمایت از بازیکنی که توپ را در اختیار دارد، یک تصور اشتباه در بین بازیکنان این است که وقتی تیم آنها مالکیت توپ را در اختیار دارد و آنها توپ را زیر پای خود ندارند، بر مالکیت تیم تأثیری ندارند. دقیقا برعکسش این تصور درست است. هر بازیکن در زمین تعیین می کند که آیا تیم در مالکیت توپ موفق است یا خیر.

همانطور که گفتیم، از این واقعیت غافل نشوید که حمایت از بازیکن با توپ یک عامل کلیدی و مهم مالکیت در فوتبال است، یک تیم باید برای مدت طولانی مالکیت توپ را حفظ کنند تا موفق به زدن گل شود. در بیشتر مواقع، مدت زمان مالکیت، مستقیماً با تعداد پاس‌ها و کیفیت پاس‌ها و همچنین پشتیبانی بازیکنان از یک دیگر ارتباط دارد. بازیکن حمایت کننده (بازیکنی که توپ را ندارد) خیلی مهم است و تعیین کننده بازی خوب بازیکنی است که توپ را در اختیار دارد.

اگر حمایت از بازیکن با توپ انجام نشود او مجبور است به تنهایی از تکنیک خود استفاده کند اگر بازیکن خوبی باشد می تواند با دریبل و حرکت توپ را زنده نگه دارد در غیر این صورت توپ از دست خواهد رفت، در فوتبال امروز بازیکنان تکنیکی نیز به حمایت هم تیمی ها نیاز دارند چرا که در برخی شرایط دریبل و تکنیک جوابگو نخواهد بود.

حمایت از بازیکن با توپ باید به درستی انجام شود. بازیکنان بدون توپ باید خود را در زاویه ای قرار دهند که مسیر روشنی برای حرکت توپ بدون احتمال قطع وجود داشته باشد. یک بازیکن حمایت کننده برای دریافت پاس نباید خیلی صاف باشد، و پشت یک مدافع پنهان شود، در چنین شرایطی به بازیکنی که توپ را در اختیار دارد، یک خط عبور خوب نمی دهد. بازیکنی که توپ را در اختیار دارد در هر لحظه باید سه گزینه برای پاس دادن به هم تیمی خود داشته باشد.

توصیه می کنیم بخوانید
کنترل استرس در فوتبال
بعد از گل خوردن سریع در فوتبال چیکار کنیم؟

بازیکنان حامی باید سخت تلاش کنند تا به سرعت خود را طوری قرار دهند که تا آنجا که ممکن است بهترین فضا را در مقابل خود برای دریافت پاس ایجاد کنند. بازیکن صاحب توپ باید روی پاس دادن توپ تمرکز کند تا بازیکنی که توپ را دریافت می کند بتواند خیلی سریع و راحت آن را کنترل کند. وقتی بازیکنی توپ را پاس می دهد، بازیکنان حمایت کننده باید به سرعت توپ را دنبال کنند و دوباره موقعیت خود را برای حمایت تغییر دهند. هنگام کمک به بازیکن با توپ، لازم است فضایی را جلوی خود نگه دارید تا زمانی که توپ را به دست می آورید، فرصت داشته باشید تا پاس بعدی را انجام دهید.

به طور مثال اگر مهاجمی نتواند رو به جلو بازی کند یا توپ را به سمت عقب پاس دهد، باید از حمایت هم تیمی های خود برخوردار باشد. بازیکن پشت مهاجم و دیگر بازیکنان نزدیک به او باید در بهترین موقعیت برای دریافت پاس قرار بگیرند، اگر فضای خوبی در اختیار بازیکن حامی قرار بگیرد با دریافت پاس و قدرت تصمیم گیری می تواند یک خطر روی دروازه حریف ایجاد شود. کلید موفقیت این است که یاد بگیرید بازی را زمانی که نگران نیستید فوراً پیش بینی کنید، حال چه در نقش مهاجم باشید چه در نقش بازیکن حمایت کننده.

یادتان باشد، پاس‌های خوب در صورت حمایت نشدن به توپ‌های بد تبدیل می‌شوند، و اگر تیم در زمان مالکیت توپ از بازیکن با توپ حمایت نکند، بازیکنان خوب می‌توانند بد به نظر برسند. به همین دلیل است که می گوییم فوتبال بازی تیمی است نه یک در مقابل یک، بازیکن خوب همیشه در یک در مقابل یک ها پیروز است ولی در بازی مسابقه نیاز به حمایت هم تیمی های خود دارد. بازیکن هر قدر هم که تکنیک بالایی داشته باشد تا یک حدی موفق خواهد بود.

در فوتبال مدرن امروز پیروزی در یک مسابقه رابطه تقریبا مستقیمی با بالا بودن مالکیت در فوتبال دارد، ما می بینیم تیمی پیروز است که مالکیت توپ بالایی دارد در بعضی مواقع که خیلی به ندرت اتفاق می افتد شاهد باخت این تیم ها هستیم، مالکیت در فوتبال و در اختیار داشتن توپ به بازیکنان خوب و باهوش نیاز دارد که هر بازیکن با توجه به نقش و پستی که دارد به سرعت در بهترین فضا و موقعیت ها بایستد و از بازیکن با توپ حمایت کند.

برای داشتن مالکیت توپ بالا به جای زیر توپ زدن باید بازیکنان با هم هماهنگ شوند، پاس و دریافت از دروازبان و دفاع شروع شده و مسیر هایی را در زمین برای رسیدن به تور دروازه حریف بپیماید، به همین دلیل است که در چند سال اخیر قانون دریافت پاس از دروازبان در داخل محوطه جریمه برداشته شد تا حفظ توپ برای یک تیم از همان دروازه شروع شود.

پست های مرتبط

پیام بگذارید