زمان مناسب برای مصرف ویتامین ها

زمان مناسب برای مصرف ویتامین ها

افراد زیادی بخصوص ورزشکاران و بازیکنان فوتبال برای رفع کمبود مواد مغذی از مکمل ها و ویتامین ها استفاده می کنند، حال زمان مناسب برای مصرف ویتامین ها برای کسانی که اطلاعات کافی را ندارند مسئله مهمی است، در واقع باید بدانید که ویتامین های مختلف از راه های مختلفی بر بدن اثر می گذارند. یعنی مصرف برخی از آن ها با ملاحظاتی همراه است. به عنوان مثال اینکه چه ویتامین هایی را می توان همراه وعده های غذایی استفاده کرد.

به طور کلی بهتر است از مصرف انواع ویتامین ها و مکمل ها به صورت همزمان و خودسرانه خودداری کنید و کمبود های تغذیه ای خود را با یک رژیم غذایی مناسب که متخصص و مربی به شما پیشنهاد می کند رفع کنید، ما قبلا درباره بهترین زمان مصرف خوراکی ها صحبت کرده بودیم در این مطلب در مورد برخی از ویتامین های کاربردی و پر مصرف و بهترین زمان مصرف ویتامین ها صحبت می کنیم.

زمان مصرف ویتامین ها

۱- ویتامین های محلول در آب: بدن انسان نمی تواند به صورت طبیعی این ویتامین ها را تولید و ذخیره کند، بنابراین نیاز است این ویتامین ها از منابع حیوانی و گیاهی و یا مکمل های غذایی تامین شوند، ویتامین C و اکثر ویتامین های گروه B مثل : تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، نیاسین، بیوتین، ویتامین B12، اسید فولیک و اسید پانتوتنیک از ویتامین های محلول در آب هستند.

درباره ویتامین C باید بگوییم که این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود پس باید به صورت روزانه در دوز های کم مصرف شود، ویتامین C را در هر زمانی از شبانه روز با مقدار توصیه شده می توانید استفاده کنید، اگر بخواهیم به یک زمان مناسب برای مصرف این ویتامین اشاره کنیم، می توانید هنگام تمرین استفاده کنید.

افراد و بازیکنان فوتبال ویتامین های گروه B را برای افزایش سطح انرژی و کاهش استرس مصرف می کنند ویتامین های این گروه عملکرد خاص خود را دارند، انواع این ویتامین ها را می توان باهم مصرف کرد و برخی شرکت ها نیز مکمل B کمپلکس را تولید کرده اند که دوز مورد نیاز از انواع ویتامین های این گروه را شامل می شود، از آنجایی که ویتامین های گروه B باعث افزایش سطح انرژی بدن می شوند. بنابراین بهترین زمان برای مصرف آن ها پس از بیدار شدن از خواب است.

۲- ویتامین های محلول در چربی: این ویتامین ها به مقدار کمی مورد نیاز بدن هستند بنابرین مصرف بیش از حد باعث مسمومیت و آسیب های دیگری خواهد شد، معمولا این ویتامین ها را می توانید با مواد غذایی طبیعی دریافت کنید و نیازی به مصرف مکمل ندارد، نکته دیگر اینکه ویتامین های محلول در چربی با گرم کردن غذا از بین نمی روند. اگر می خواهید این ویتامین ها را از طریق مکمل مصرف کنید بهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در چربی همراه با غذا است تا جذب آن ها افزایش داشته باشد. ویتامین A ، ویتامین D ، ویتامین E ، ویتامین K از انواع این ویتامین ها هستند و همانطور که از نام این گروه پیداست در آب حل نمی شوند.

۳- دیگر مکمل ها: همانطور که بدن انسان به ویتامین ها نیاز دارد به مواد معدنی نیز نیاز دارد این مواد معدنی را می توانید بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید، این مواد نیز بر سلامت بدن تاثیر خواهند داشت برخی از این مواد که درباره آن ها صحبت خواهیم کرد عبارت اند از: آهن، روی یا زینک، امگا۳ و کلسیم. در هر صورت افراد باید پیش از مصرف مکمل های معدنی احتیاط لازم را به عمل بیاورند.

زمان مناسب برای مصرف مکمل آهن، اول صبح و بصورت ناشتا است چرا که بدن بیشتر جذب این قرص را خواهد داشت، مشکلی که وجود دارد این است که برخی از افراد نفخ و مشکلات معده را در طول روز تجربه می کنند، اگر شما نیز این مشکلات را دارید می توانید قبل از خواب این مکمل را مصرف کنید، فقط شام را باید زودتر بخورید.

بهترین زمان مصرف مکمل روی یا زینک یک یا دو ساعت بعد از یک وعده غذایی است، اگر باز مشکل های معده را دارید بهتر است به همراه یک وعده غذایی مصرف کنید، توجه داشته باشید اگر از آهن استفاده می کنید حدود ۶ ساعت با مکمل روی فاصله دهید چرا که این دو با هم تداخل دارند.

زمان مصرف مکمل امگا۳ همراه با وعده های غذایی اصلی است. اگر بعد از مصرف در پاهای خود احساس ضعف می کنید قبل از خواب مصرف کنید، نکته ای که وجود دارد این است که قرص امگا۳ را نباید حل کنید و یا داخل دهان بجوید، این قرص را به یک باره باید قورت دهید، مصرف امگا۳ و ویتامین E به صورت همزمان مفید است.

مکمل و یا مواد غذایی کلسیم دار را بیشتر افراد صبح ها استفاده می کنند ولی بهتر است بدانید که بهترین زمان برای مصرف کلسیم شب ها است، قرص کلسیم را باید با یک لیوان آب پر مصرف کنید و نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که مصرف کلسیم با شیر، میزان جذب آن را خیلی کاهش می دهد.

پست های مرتبط

پیام بگذارید