جلوگیری از گرمازدگی در تمرینات فوتبال

جلوگیری از گرمازدگی در تمرینات فوتبال

وقتی که به روز های گرم سال و فصل تابستان نزدیک می شویم با برنامه ریزی تمرینات و مسابقات در هوای گرم تابستان ، این مشکل برای بیشتر بازیکنان به وجود می آید که چگونه می توانیم از خود در برابر گرما محافظت کنم قبل از اینکه خیلی دیر شود و جلوگیری از گرمازدگی در تمرینات فوتبال چگونه است؟

خب اگر در ایران زندگی می کنید باید بدانید که از ماه آخر بها ر تا حداقل ماه اول پاییز هوا گرم خواهد بود و تمرین و مسابقه در این روزها خیلی سخت خواهد بود و احتمال گرمازدگی بالا می رود، گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که دمای محیط از حد تحمل بدن بازیکن بیشتر باشد و سیستم های جبرانی بدن نمی توانند این وضعیت را کنترل کنند.

وقتی که بازیکنی هنگام تمرین یا مسابقه گرمازده می شود، احساس تشنگی زیاد، تعریق بیش از حد، خستگی و بی حالی، تهوع، سرگیجه و استفراغ رو به رو می شود. گاهی گرما زدگی به پایین آمدن سطح هوشیاری هم منجر می‌شود. حال تمام بازیکنان از کودکان تا بزرگسالان به ویژه کسانی که مشکل های بدنی دیگری دارند ممکن است دچار گرمازدگی شوند.

خب جلوگیری از گرمازدگی در تمرینات چگونه باید انجام شود؟ وقتی بازیکن نوجوان و جوان بعد از مدت ها تلاش و کسب آمادگی وارد تیمی می شود و انتظار دارد که در تمرینات و مسابقات بهترین عملکرد را داشته باشد ولی با مشکل گرمازدگی و عملکرد ضعیف هنگام مسابقه تمام فرصت های او سوخت می شود، چکار باید کند؟ در ادامه با رعایت چند نکته می توانید به حد فراوانی از گرمازدگی جلوگیری کنید.

۱- تمرینات را در ساعت مناسب انجام دهید

جلوگیری از گرمازدگی در تمرینات درواقع پیشگیری است، در ابتدا بازیکنان باید سعی کنند فعالیت خود را به ساعات خنک‌تر روز موکول کنند، زمان برگزاری تمرینات به تیم فوتبال بستگی دراد و در تابستان تیم ها همیشه خنک ترین ساعات را برای برگزاری تمرینات انتخاب می کنند. صبح زود و نزدیک به غروب آفتاب، زمان‌های مناسبی هستند و هوا نسبتا خنک است. نکته دیگر در هنگام تمرین، حتما باید از پوشش ورزشی مناسب استفاده شود که امکان تعریق وجود داشته باشد وخود لباس هم سبک باشد، منافذ مناسبی داشته و گرما را بیش از حد در خود نگه ندارد.

۲- در تابستان حتما آب کافی بنوشید

راه جلوگیری از گرمازدگی در تمرینات آب است، استفاده‌ی کافی از مایعات، مواد قندی و املاح بهترین راه جلوگیری از گرمازدگی خواهد بود. افراد عادی که فوتبال بازی نمی کنند نیاز به آب کافی دارند ما به بازیکنان فوتبال توصیه می کنیم، پیش از شروع تمرین ، ۲ تا سه لیوان آب یا مایعات مناسب مصرف کنند. نیم یا یک ساعت پیش از تمرین، یک میان وعده سبک مصرف کنند که از نظر تامین کربوهیدرات و تامین قند مورد نیاز بدن، در حین تمرین، دچار مشکل نشوند.
فوتبالیست ها هنگام تمرین، از نوشیدنی‌های خانگی استفاده کنند؛ مثلا ترکیبی از آب، کمی شکر، کمی نمک و لیموی تازه، نوشیدنی خوبی می تواند باشد . مصرف آب خالص، تنها برای زمانی که مدت و شدت ورزش کم است، مشکلی ندارد. اما در مدت زمان بیش از یک ساعت و یا شدت‌های بالاتر، حتما نوشیدنی حاوی قند و نمک باشد. با این روش، از اسپاسم‌های عضلانی جلوگیری و قند خون تامین می‌شود. تخم شربتی نیز یکی از نوشیدنی های خوبی است که برای جلوگیری از گرمازدگی در تمرینات مناسب خواهد بود.

۳- بعد از تمرین دوش آب ولرم بگیرید

ما قبلا در مطلبی گفتیم که بعد از تمرین دوش آب سرد بهتر است یا دوش آب گرم حال در اینجا توصیه می کنیم که بعد از تمرین برای جلوگیری از گرمازدگی در تمرینات فوتبال دوش آب ولرم بگیرند و لباس خود را عوض کنید . شما باید یک و نیم برابر حجم آبی که از دست دادند نوشیدی مصرف کنید، نوشیدنی مناسب. بهترین پیشنهاد مصرف شیر است که باید تدریجی مصرف شود.

خب اگر مطلب را به خوبی مطالعه کرده باشید متوجه شده اید که بهترین راه جلوگیری از گرمازدگی در تمرینات نوشیدن آب و مایعات و داشتن تغذیه مناسب است، حتما میان تمرین آب بنوشید کم کم و به صورت تدریجی بنوشید تا دچار دل درد نشوید، صورت خود را با آب خنک بشوید، اگر آب کافی را در طول روز بنوشید رنگ ادرار شما نزدیک به رنگ آب خواهد بود ولی رنگ زرد یعنی شما میزان آب کافی مصرف نکرده اید.

در آخر بازیکنانی که در لباس هایشان هنگام تمرین، رگه‌های سفید یا همان شوره ایجاد می‌شود، حجم مایعات و املاحی که از دست می‌دهند زیاد است و این بازیکنان به دلیل از دست دادن سدیم بیش از حد، بیشتر در معرض گرمازدگی هستند و باید مراقب باشند که در طولانی مدت، با مشکلات بیشتری و بدتری مواجه نشوند.

پست های مرتبط

پیام بگذارید