تست فوتبال در یک نگاه

تست فوتبال در یک نگاه

یکی از راه های موفقیت در فوتبال و رسیدن به هدف فوتبالیست شدن حضور در تست فوتبال تیم و یا باشگاهی معتبر است. زمانی که شما در تست یک باشگاه شرکت می کنید تمام توانایی های خود مثل تکنیک، هوش، اخلاق و.. را به مربیان و استعدادیابان نشان می دهید و می توانید آن ها را متقاعد کنید که شما را عضوی از تیمشان کنند.

ما در این مطلب در مورد تست فوتبال در ایران مفصل صحبت می کنیم و شما را با نحوه تست فوتبال در خارج از کشور هم آشنا می‌کنیم تا دغدغه‌ای برای حضور در تست های داخلی و یا خارجی نداشته باشید و با آمادگی کامل و تمرکزی بالا در تست باشگاه مورد علاقه خود می توانید از آخرین تست های باشگاه‌های فوتبال ایران با خبر شوید و شرکت کنید .

در شروع باید بگم که برای فوتبالیست شدن تو ایران صبر و تلاش حرف اول رو می زنه، حتما می خواهید بگید ایران پارتیه همش و اگر ارتباط و رانت داشته باشی همه چی سریع پیش میره، درسته در مورد اونم صحبت می کنیم .

هدف ما هم در فوتبالیست ۹۰ کمک در رسیدن به رویای فوتبالیست شدن برای بازیکنان با استعداد و البته پر تلاش است. شما نیز برای رسیدن به هدف خود باید تمام تلاش و تمرکز خود را بر روی تمرین کردن بگذارید و در تست فوتبال تیم های مختلف شرکت کنید تا یک روز مثل خیلی های دیگر دیده شوید.

چه بسا شنیده باشیم که کسی با پارتی در یک تیم بازی می کند و یا با هزینه و دادن پول بازیکن شده است، ولی چه کسی یا تیم بزرگی از کسی که هیچ استعداد و توانایی خاصتی در فوتبال ندارد استفاده می کند؟ آیا چنین فردی می تواند در سطح یک فوتبال ایران یا جهان بازی کند؟ پس یادتون باشه که اونی که با پول یا پارتی هدف به فوتبالیست شدن داره یه روزی می فهمه که راه رو اشتباه اومده و میره دنبال کارش، حتی پارتی و ارتباط زمانی به درد می خوره که شما واقعا بهترین باشید. که اونم با توکل به خدا و شرکت در تست ها عضو تیم دلخواه خودتون می شوید.

مراحل تست گیری در تیم فوتبال

ابتدا باید باشگاه یا تیمی که قصد تست در آن دارید را انتخاب کنید.

اطلاعات کاملی از تیم، عنوان هایی که سال های قبل و فصل های مختلف کسب کرده و از کادر فنی و مربیان داشته باشید.

اگر کادر فنی این تیم از فصل قبل در فصل جدید هم مجددا کادر فنی این تیم باشد می توانید از سیستم بازی و نوع تمرین آن‌ها اطلاع پیدا کرده و به سبک و نظر آن‌ها برای جذب بازیکن پی ببرید.

شرایط تست گیری مثل زمان و مکان دقیق تست گیری و نحوه انتخاب بازیکن را بدانید.

نیم یا یک ساعت قبل از شروع تست گیری در محل حاضر شوید.

اگر شما جزو نفرات اول تست گیری نیستید توجه داشته باشید استعدادیاب ها یا مربیان به بازیکنان قبلی چه نکاتی را می گویند تا شما همه آن‌ها را انجام دهید.

حتما اصول اولیه فوتبال و یادگیری آن‌ها قبل از تست گیری ها و حضور در زمین (شعاع حرکتی، انتخاب های ساده برای پاس دادن، کار گروهی و همکاری با بازیکنان دیگر) را رعایت کنید.

در زمین فوتبال با هم تیمی ها دوست باشید، گویی از قبل هم دیگر را می شناختید. بیشتر مربی ها به کار گروهی امتیاز می دهند.

در تست گیری خونسرد بوده و بحث تمرکز در فوتبال را رعایت کنید.

شرط قبول شدن در تست فوتبال چیست؟

موفقیت در تست ها به عوامل زیادی بستگی دارد ولی عموما تیم ها و باشگاه‌ها به دنبال بازیکنانی هستند که با نیاز فنی و سیستم تیم‌شان هماهنگ باشند و شما باید سریعا به این نکته پی ببرید که مربی چه می خواهد.

آمادگی بدنی لازم جهت تست که می‌تواند بسته به زمان تست گیری یک جلسه نیم ساعته تا حتی چندین نیمه در بازی باشد و این موجب فشار به برخی بازیکنان می‌شود که غالبا هم در گرمای تابستان خواهد بود.

اصول فوتبال که شامل موارد زیر می شود دقت کنید:

مکان قرارگیری در زمین
وظایف پست ها در فوتبال
شعاع حرکتی بازیکنان در پست های مختلف
اصول دفاع در فوتبال و همچنین اصول حمله
ساده بازی کردن و عدم بازی نمایشی
ارتباط کلامی

 

تست فوتبال پایه

شرایط و مراحل تست گیری تیم ها و باشگاه ها

تست گیری در باشگاه ها و تیم های فوتبال ایران بستگی به جغرافیا و استانی دارد که تیم‌ها در آن حضور دارند و یا در چه لیگی از رده های سنی استانی یا کشوری بازی می کنند متفاوت است. حتی رده های سنی هم نقش مهمی در تست گیری ها دارد. برای مثال تست گیری در رده های بزرگسالان با تست گیری در رده های پایه فوتبال بسیار متفاوت است.

وقتی روز تست فرا می رسد، عموما مربیان تیم تست گیرنده با توجه به تعداد بازیکنان و پست هایی که دارند، بازیکنان را در تیم هایی تقسیم کرده و در زمان های ۱۵ الی ۳۰ دقیقه ای به بازی می پردازید. البته احتمالا چند باری فرصت بازی پیدا کنید که خودتان را به کادر مربیگری نشان دهید.

موردی که باید بدانید این است که مراحل و نحوه تست گیری فوتبال خلاصه می شود در چند روز بازی بین بازیکنان تستی ودر مراحل بعدتر و پس از قبولی بازیکنان اولیه، پس از چندین بازی و در کنار هم بودن، ترکیب اصلی انتخاب می شود.

متناسب با پست بازیکنان، برخی موارد در تست گیری فوتبال بیشتر اهمیت دارد. هر بازیکن بایستی حرکات و کارهای مناسبی را در روز های تست انجام دهد تا شانس خود را برای موفقیت و قبولی بالا ببرد. متناسب با پست بازیکنان، برخی از مهمترین حرکات تست فوتبال رو بررسی میکنیم.

دروازبان

واکنش های یک دروازه بان و توانایی نسبتا خوب در بازی با پا بسیار با اهمیت است. هنوز هم دروازه بان های زیادی را در لیگ های مطرح کشور میبینیم که بازی با پای بسیار بدی دارند و البته به زودی این گونه دروازبان ها جایی در فوتبال حرفه ای نخواهند داشت.

برای دروازه بانی داشتن فیزیک بدنی مناسب و قد و قواره بلند یک امتیاز محسوب می شود اما با فیزیک بدنی متوسط نیز می توانید به بهترین ها تبدیل شوید.

مدافع

یک مدافع باید به خوبی بداند که زمان مناسب برای پوشش، اضافه شدن به حمله، دفع کردن و بازی رو به عقب چه موقع هست. مدافعین های کناری باید سرعت و دوندگی بالایی داشته باشند . مطلب ویژگی پست های مختلف فوتبال را بخوانید تا با وظایف پست خود بیشتر آشنا شوید.

هافبک

قبلا در مورد وظایف هافبک ها در فوتبال صحبت کردیم، هافبک های وسط علاوه بر اینکه باید برای دیده شدن خودشان تلاش کنند، در دیده شدن بازیکنان دیگر و انتخاب وینگرها و مهاجمین نیز نقش پر رنگی دارند.

کنترل مناسب توپ و توانایی پخش توپ مهمترین مشخصه ایست که هافبک های وسط باید داشته باشند. این بازیکنان بایستی بر روی پاس های پشت دفاع و حمل توپ بیشتر کار کنند. هافبک های کناری (وینگرها) بایستی سرعت خوبی داشته و تمرینات سرعتی را به خوبی انجام دهند. توانایی ارسال از جناحین و آوردن توپ در عرض و اقدام به شوت زنی بسیار مهم می باشد.

مهاجم

یک مهاجم باید بتواند جاگیری خوبی در خط جلو داشته باشد و موقعیت های خطرناک ایجاد کند. سعی کند که در حملات خودش را با مدافعین قاطی کند و با استفاده از موقعیت ها گلزنی کند.

گل زدن یا پاس گل دادن خیلی میتواند به دیده شدن مهاجمین کمک کند. ولی مهاجم های وسط بیشتر از همه به قدرت بدنی و قدرت سر زنی بالایی نیاز دارند. قبلا ویژگی های یک مهاجم خوب را عنوان کرده ایم .

مسیر فوتبالیست شدن در ایران

در این بخش باید به شما بگویم واقعا فوتبالیست شدن در ایران سخت نیست و با برنامه ریزی مناسب و داشتن هدف می‌توانید موفق شوید و پله پله پیشرفت کنید. پس باید صبور باشید و بدانید که مسیر سخت است اما پر از چالش‌هایی جذاب که شما با آن روبرو خواهید شد! همون طور که بالاتر اشاره کردم بهتره پول خرج نکنید فوتبالیست شدن با پول و ارتباط امکان پذیره ولی برای یک درصدی که استعداد و توانایی و تکنیک رو هم دارند ، که چنین افرادی کم هستند که بیخود پول خرج کنند .

ما در فوتبالیست ۹۰ تلاش می کنیم با آموزش های اصولی و بروز و نشان دادن مسیر درست فوتبالیست شدن، داشته های خود را به شما انتقال داده تا بتوانید به آرزوهای خود، به صورت صحیح و از راه مناسب برسید.

برای رسیدن به هدف خود باید تمام تلاش و تمرکز خودتان را به کار ببندید و با برنامه ریزی مناسب تمرین کنید تا به مسیر موفقیت نزدیک شوید .سعی کنید همیشه به دنبال نقاط ضعف و قوت خود باشید تا در برنامه ریزی های خود از آن استفاده کنید و با یک مربی و مشاور همیشه مشورت داشته باشید.

چگونه برای تست های آماده شویم و چه ابزارهایی لازم داریم؟

از مهمترین مواردی که باید در تست دادن توجه داشته باشید لباس و کفش مناسب است، مثلا بازیکنی که با کفش نامناسب یا لباس ناهماهنگ در تست حضور دارد نشان می دهد که او یک بازیکن آماتور است و با هدفی مشخص و مصمم پا به رقابت تست‌گیری نگذاشته است.

همچنین برای تست دادن از رده سنی خود مطلع شوید تا بتوانید باشگاه و لیگ خود را انتخاب کنید. بعضی مواقع پیش میاید که بازیکنان در تست ها شرکت میکنند و رده سنی خود را نمی دانند و یا حتی اشتباه شرکت می‌کنند. در این بخش می‌توانید رده سنی فوتبال پایه در فصل ۱۴۰۰-۹۹ را مشاهده کنید.

محدوده سنی فوتبال پایه

رده های سنی فوتبال پایه سال ۱۴۰۰

در حال حاظر برای تیم های تهرانی لیگ آسیاویژن (برتر) جداگانه ای داریم که خیلی هم از سطح بالایی برخوردار هست و هم آسیا ویژن داره و هم دسته یک و دو و حوزه و …و معمولا تیم های تهرانی در لیگ فوتبال پایه کشوری شرکت نمی کنند. تهران به عنوان پایتخت ایران و به دلیل دسترسی به امکانات بیشتر در همه زمینه ها از استان‌های دیگر جلوتر است و مخصوصا فوتبال پایه نیز شاید در آن بیشتر از استان های دیگر پیشرفت کرده باشد به همین دلیل است که تهران دارای لیگ های بیشتری است و تیم های تهرانی به دلایلی هیچ زمانی حاضر به حضور در مسابقات کشوری نمی شوند.

همچنین یک لیگ کشوری برای فوتبال پایه داریم که شامل لیگ برتر، لیگ ۱ و … می شود، همچنین در داخل استان های دیگر (به جز تهران) هم لیگ های آسیاویژن و حوزه وجود دارد که البته در سطح لیگ آسیاویژن تهران نیست.

 

رده محدوده سنی
نونهالان زیر ۱۲ سال متولدین ۱۳۸۸/۱۰/۱۱ به بعد
نونهالان زیر ۱۳ سال متولدین ۱۳۸۷/۱۰/۱۲ به بعد
نونهالان زیر ۱۴ سال متولدین ۱۳۸۶/۱۰/۱۱ به بعد
نوجوانان زیر ۱۵ سال متولدین ۱۳۸۵/۱۰/۱۱ به بعد
نوجوانان زیر ۱۶ سال متولدین ۱۳۸۴/۱۰/۱۱ به بعد
نوجوانان زیر ۱۷ سال  متولدین ۱۳۸۳/۱۰/۱۲ به بعد
جوانان زیر ۱۹ سال  متولدین ۱۳۸۱/۱۰/۱۱ به بعد
امید زیر ۲۱ سال متولدین ۱۳۷۹/۱۰/۱۲ به بعد
زیر ۲۳ سال  متولدین ۱۳۷۷/۱۰/۱۱ به بعد

چند توصیه به بازیکنان رده های پایه

ما چند توصیه به عزیزانی که در تست های رده های پایه و به خصوص جوانان و نوجوانان شرکت می کنند داریم:

قبل از تست از آمادگی بدنی خود اطمینان حاصل کنید، آمادگی بدنی و روحی، در انتخاب شدن شما در مسابقات حرف اول را می زند.

اگر در تست ها قبول نشدید، نا امید نشید و به تلاش کردن ادامه بدید و در تست های تیم های دیگر نیز شرکت کنید.

به این نکته توجه کنید، با سنی که دارید ، فرصت های بیشتری برای موفقیت دارید و هر چه سن تون بلاتر می رود ، خیلی سخت تر می توانید قید چیزهای دیگر را بزنید و فکر و ذکر خود را مشغول فوتبال کنید. پس از فرصت های فعلی به خوبی استفاده کنید و با تمام وجود تلاش کنید.

مسائل روحی و روانی خود را تقویت کنید.

تغذیه هفته های نزدیک تست گیری و مسابقات بسیار مهم هست و حتما بیشتر و منظم تر بخوابید.

اگر تیمی از شما درخواست پول کرد، سعی کنید که برای تست به تیم های دیگری بروید، عیبی ندارد اگر در یک دسته پایین تر بازی کردید ولی پولی پرداخت نکردید. (پله پله بالا آمدن و کسب تجربه و بازی کردن در لیگ های مختلف گاهی مزیت محسوب می شود) پول خرج کردن برای پیشرفت کردن، بسیار لذت بخش و خوب است اما نباید در دام دلالان سوء استفاده کننده افتاد. بهتر است پول را به مربی و برنامه غذایی خرج کرده و روی خودتان سرمایه گذاری کنید.

رده سنی بزرگسالان

برای بزرگسالان و بالاتر از ۲۱ سال، رده سنی خاص و مجزایی وجود ندارد و تنها امتیازی که وجود دارد این هست که هر تیمی می تواند چند بازیکن زیر ۲۳ سال را در اسامی خود به عنوان بازیکن سهمیه زیر ۲۳ سال و جدا از بازیکنان دیگر در اختیار بگیرد.

زمان تست گیری فوتبال

زمان تست گیری متناسب با رده های سنی مختلف و لیگ ها متفاوت است، در ادامه درباره لیگ ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

زمان تست گیری فوتبال پایه تهران

تست های رده های مختلف از نونهالان تا امیدتقریبا از اواسط اردیبهشت ماه شروع می شود و تا اواسط مرداد ماه، تست های پیش فصل لیگ آسیاویژن و لیگ دسته ۱ تمامی رده های سنی به پایان میرسد.

بنابراین بهتره که اگر هدف تون آمادگی بدنی کامل در حدود ۲ الی ۳ ماه هست، از اسفند یا عید تمرینات پیش از تست ها رو شروع کنید. اگر هم وقت بیشتری دارید و برنامه های تان ۶ ماهه هست، از دی ماه شروع کنید. برای آمادگی بندی می توانید از مطلب بدن سازی فوتبال برای یک فصل کامل استفاده کنید.

البته برای نیم فصل هم تست گیری انجام می شود و افرادی که جا مانده اند، می توانند خودشان را برای شهریور و مهر ماه آماده کنند.

زمان تست گیری فوتبال پایه کشوری

لیگ های کشوری کمی دیرتر شروع می شود، اما زمان آماده سازی هم به همان صورتی است که در بالا گفتیم. هر استان (به جز تهران) نیز برای خودش لیگ و دسته های جداگانه ای دارد که تست های آنها هم عموما در اتنهای خرداد ماه تا مرداد ماه می باشد.

زمان تست گیری فوتبال بزرکسالان

برای بزرگسالان لیگ های مختلفی داریم و در ادامه زمان آماده سازی را به طور لیست وار بیان می کنم:

لیگ های استانی (تهران و شهرستان ها) از اواخر اردیبهشت تا انتهای مرداد

لیگ دسته سوم کشور، لیگ دسته سوم، دو مرحله ای است! که برای لیگ دسته سوم مرحله اول، عموما در خرداد ماه تست گیری انجام میشود و برای لیگ دسته سوم مرحله دوم، از مهر تا آبان ماه تست گیری انجام می شود.

لیگ دسته دوم کشور از خرداد ماه تا مرداد

لیگ دسته اول زمان تست گیری ها در اردیبشهت و خرداد ماه می باشد

البته بایستی توجه کنید که تست گیری های رده بزرگسالان به نسب رده پایه، خیلی کمتر هست و بسیاری از تیم ها به طور رسمی تست گیری انجام نمی دهند و عموما بازیکن گیری از تیم های دیگر و رده های پایه دارند.

و این که همه این محدوده های زمانی برای قبل از شیوع کرونا است، در ایام کرونا زمان های تست گیری تغییراتی کرده است و بهتر است در این ایام اخبار روز را بررسی کنید.

تست فوتبال رده بزرگسالان کشور

تست فوتبال در تیم های خارجی

بسیاری از فوتبالیست های جوان و نوجوان این سوال که آیا می توان در خارج از کشور و در آکادمی تیم های بزرگ یا در تیم های خارجی که در لیگ های معتبر کشور حضور دارند تست داد و قبول شد.

بازیکنان ایرانی برای حضور در تیم های باشگاهی خارج از کشور و آکادمی های مختلف باید شرایط ویژه ای داشته باشند، که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

امکان خروج از کشور و اقامت در یک کشور دیگر
به زبان کشور مقصد و یا زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. چه بازیکنانی که به خاطر زبان نتوانستند در اروپا بازی کنند.
این بازیکنان باید رزومه و سابقه باشگاهی مناسب و قوی داشته باشند.
سابقه حضور در لیگ های برتر و باشگاه های معتبر ایرانی
داشتن شرایط سنی مناسب و مورد نیاز همان کشور که اغلب بازیکنان زیر ۱۷ سال نیاز دارند.
تیم های خارجی به توانایی، استعداد و قابلیت های فردی بازیکنان توجه ویژه ای دارند.
شرایط مالی مناسب برای حضور در یک کشور خارجی و پرداخت کلیه هزینه تا یک یا دو سال که باشگاه و آکادمی مورد نظر شما را جذب کند.

 

پست های مرتبط

8 دیدگاه برای “تست فوتبال در یک نگاه”

  1. هادی نژادبلوچ

    سلام هادی هستم می خواهم برای تست در تیم هایی مانند استقلال پرسپولیس سپاهان که لیگ برتری هست تست بدم ۱۷ ساله هستم ولی نمی دونم باید به کجا مراجعه کنم می شه راهنمایی کنید

    1. سلام هادی جان ، ببین اگه منظورت پایه های این تیم های بزرگ هست که خودشون در زمان و مکانی که اعلام می کنند تست میگیرند، ولی اگر منظورت بزرگسالان تیم ها هست باید بگم که با رزومه و تجربه خوبه که ممکنه اجازه تست بهتون بدهند، پس با این شما بهتره حتما از رده های پایه شروع کنید، اگر هم که سابقه و تجربه کافی رو دارید باز هم خود باشگاه تست هاشون رو اعلام می کنن که زمانش کی هست

  2. sdarvishmaslak4@gmail.com

    سلام من متولد دی ماه ۱۳۸۷هستم و علاقه خاصی ب فوتبال دارم مدافع خوبی هستم میخواهم برای تیم استقلال تست بدهم ولی گیلان زندگی میکنم میشه راهنمایی کنید ب کجا وچطور ثبت نام کنم

    1. سلام برای حضور در تست گیری هر باشگاهی باید از زمان و مکان تست که خود باشگاه اطلاع رسانی میکنه اطلاع داشته باشید

  3. رضا

    سلام. وقت بخیر.
    هزینه تست هایی که گرفته میشه معمولا در چه رنجی هستش؟

    1. سلام ممنون، انجام تست هزینه نداره حالا ممکنه بعد از تست از شما پول بخوان ولی خود تست هزینه نداره

  4. Mahdi

    سلام .۱۵ سالمه . شرایط بدنی‌م عالیا و ولی از لحاظ روحی داغونم و وقتی میخام بازی کنم استرس میگیریم . باید چیکار کنم تا دیگه استرس نگیرم؟

    1. سلام مطلب کنترل استرس رو مطالعه کنید

پیام بگذارید