بعد از تمرین دوش آب سرد بهتر است یا دوش آب گرم

بعد از تمرین دوش آب سرد بهتر است یا دوش آب گرم

مطمئنا برای هر ورزشکاری دوش گرفتن بعد از تمرین نیاز است، جدا از بحث عرق کردن و بدن خیس دوش و حمام بعد از تمرین برای ریکاوری عضلات بدن نیاز خواهد بود، اما سوالی که بیشتر فوتبالیست های ورزشکار را به خود درگیر کرده این است که بعد از تمرین دوش آب سرد بگیریم یا آب گرم ؟ بعد از تمرین دوش آب سرد بهتر است یا دوش آب گرم ؟

خب ما در این مطلب ابتدا فواید و مضرات دوش آب سرد و گرم و نکاتی که باید به آن ها توجه داشته باشید را خواهیم گفت و در آخر می گوییم که بعد از تمرین دوش آب سرد بهتر است یا دوش آب گرم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دوش آب سرد

ما ابتدا از حمام آب سرد شروع می کنیم، از نظر علمی وقتی یک تمرین سنگین کردید و این تمرین باعث بالا رفتن دمای بدن شما شده است. بهترین روش برای پایین آوردن این دما، آب سرد است. آب سرد باعث ایجاد شوک به بدن و درنهایت باعث انقباض عروق و افزایش فشار خون می شود. این افزایش فشار خون نیز موجب کاهش دمای بدن می شود. آب سرد لاکتیک اسید در عضلات شما را مدیرین کرده د و درد را کاهش می دهد. در واقع حمام آب سرد، همان عملکرد یخ برای درد عضلات را دارد.

از فواید دوش آب سرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- افزایش هوشیاری

شوکی که بعد از تماس آب سرد به بدن وارد می شود و تنفس عمیقی که انجام می دهید باعث می‌شود که دریافت اکسیژن کلی بدن، افزایش پیدا کند. به این ترتیب، ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد و خون زیادی در سراسر بدن جریان می‌یابد. این کار، انرژی خوبی به شما خواهد داد.

۲- بهبود سیستم ایمنی و گردش خون

زمانی که آب سرد با پوست بدن تماس پیدا می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد که باعث می‌شود سرخرگ‌ها بتوانند به شیوه‌ی مؤثرتری خون را پمپاژ کنند؛ در نتیجه سلامت قلب افزایش پیدا می‌کند. همچنین دوش آب سرد می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود، سرخرگ‌های بسته را باز کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

۳- بهبود وضعیت پوست و مو

آب سرد با بستن منافذ پوست صورت و پوست سر، راه را بر آلودگی‌ها می‌بندد. به علاوه با مسطح کردن فولیکول‌های مو به درخشان‌تر شدن و قوی‌تر شدن آن کمک می‌کند.

۴- ریکاوری و کاهش درد عضلات

فوتبالیست های بزرگ را دیده اید که بعد از تمرین برای کاهش دردهای عضلانی، حمام یخ می‌گیرند، شما اگر حمام یخ ندارید یک دوش کوتاه با آب سرد بعد از یک ورزش هوازی در باشگاه، می‌تواند بسیار مؤثر باشد، به‌خصوص برای بهبود درد‌های عضلانی که بعد از تمرین به سراغ فوتبالیست می‌روند.

۵- تحریک کاهش وزن

خانم ها نسبت به آقایان بافت چربی قهوه ای بیشتری دارند. این نوع از چربی در مواجهه با شرایط سرد مانند حمام آب سرد، می سوزد و کالری یا انرژی آزاد می کند.چربی قهوه ای بیشتر در اطراف گردن و شانه قرار دارند.حمام آب سرد چربی‌های مفید را ۱۵ برابر فعال‌تر می‌کند. به این معنا که اگر فردی دوش آب سرد را به‌طور منظم در برنامه‌ی روزانه داشته باشد، در طول سال می‌تواند ۴ کیلوگرم وزن خود را از دست بدهد.

۶- بهبود استرس

حمام با آب گرم و سپس پریدن در آب سرد یا بلافاصله زیر دوش آب سرد رفتن، بدون اینکه کم‌کم بدن‌تان را با دمای آب وفق دهید، می‌تواند تحمل شما را در برابر شوک، استرس و حتی بیماری‌ها افزایش دهد.

۷- بهبود افسردگی

خب از فواید آب سرد به بهبود افسردگی می رسیم، دوش آب سرد به دلیل وجود تأثیر قوی دریافت‌کننده‌های سرما در پوست، علائم افسردگی را بهبود می‌بخشد. این دریافت‌کننده‌های سرما، مقدار قابل توجهی محرک‌های الکتریکی از انتهای رشته‌های عصبی محیطی به مغز می‌فرستند. به‌این ترتیب، این فرایند باعث ایجاد تأثیرات ضد افسردگی و موجب بهبود اوضاع روحی می‌شود.

نکات مهمی که هنگام گرفتن دوش آب سرد باید به آن توجه کنید:

افرادی که فشار خون بالایی دارند بهتر است دوش آب سرد نگیرند.
افرادی که مشکلات قلبی دارند، بهتر است از دوش آب سرد استفاده نکنند.
اگر بدن شما سرد است، حمام آب سرد پیشنهاد خوبی نیست. زیرا بدن شما را سردتر می کند.
همچنین اگر بیمار هستید، بهتر است از این نوع حمام استفاده نکنید، زیرا باعث می شود ایمنی بدن شما پایین تر بیاید.

توصیه می کنم این مطلب را بخوانید: ۵ روش برای ریکاوری درست بازیکنان

دوش آب گرم

خب با دوش آب سرد و فواید و مضرات آن آشنا شدید، اگر نمی‌توانید به‌آسانی به آرامش برسید یا شب‌ها راحت بخوابید، شاید بد نباشد که با گرفتن دوش آب گرم استرس روزانه را از بدنتان دور کنید. این کار برای شل‌کردن عضلات قبل از خواب مفید است؛ زیرا دوش آب گرم سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می‌کند. فعال‌شدن این سیستم عصبی باعث خستگی ما می‌شود.

از فواید حمام آب گرم به موارد زیر می توان اشاره کرد:

۱- آرامش سیستم تنفسی

بخار و گرما می تواند به باز شدن مسیرهای تنفسی و هوایی، از بین رفتن خلط و همچنین بازشدن سبر بینی کمک کند. قرار گرفتن زیر دوش آب گرم و تجمع بخار آب در اطراف شما، می تواند به عنوان یک درمان طبیعی سرماخوردگی یا سرفه عمل کند.

۲- آرام شدن ماهیچه ها

زیر دوش آب گرم‌بودن فشار را از روی عضلات برمی‌دارد و می‌تواند خستگی آنها را از بین ببرد و کمک زیادی به ریلکس شدن ماهیچه های شما می کند.

۳- از بین بردن جوش

آب گرم باعث بازشدن منافذ پوست و صورت می‌شود و به شما اجازه می‌دهد جوش های سرسیاه موجود در صورت و بدن خود را تمیز کنید.

خب دوش آب گرم مضراتی هم دارد که باید به آن توجه داشته باشید:

دوش آب گرم می‌تواند باعث خشک‌شدن پوست‌های حساس شود. آب گرم به سلول‌های کراتین که در خارجی‌ترین لایه پوست قرار دارند، آسیب می‌رساند.
دوش آب گرم همچنین می‌تواند بعضی از بیماری های پوستی را تشدید کند. دمای بالا خشک‌شدن پوست را آسان می‌کند و باعث بدترشدن بیماری‌هایی مانند اگزما می‌شود.
دوش آب گرم می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود. اگر شما مشکل فشار خون یا بیماری‌های قلبی ـ عروقی دارید، گرفتن دوش آب داغ می‌تواند بیماری‌تان را تشدید کند
دوش آب گرم می‌تواند باعث خارش پوست شود، تمام این مضرات برای آب گرم و داغ است، شما با ولرم کردن آب هیچ آسیبی نخواهید دید.

توصیه می کنم این مطلب را بخوانید: آسیب های فوتبال و جلوگیری از مصدومیت در فوتبال

بعد از تمرین دوش آب سرد بهتر است یا دوش آب گرم

خب به سوال اصلی می رسیم، تا به اینجا خوانید که آب سرد و گرم چه تفاوت ها، فواید و مضراتی دارند. حال شما به دنبال این هستید که بلاخره بعد از تمرین دوش آب سرد بهتر است یا دوش آب گرم، خب اولا شما می توانید طبق نیازی که دارید دوش آب سرد یا گرم بگیرید زیرا خودتان با فواید هر دو آشنا شدید، ما به شما دو روش برای گرفتن دوش آب سرد و دوش آب گرم را ارائه می دهیم.

۱- شما می توانید ابتدا یک دوش آب سرد بگیرید. آب سرد به کاهش التهاب، درد و دمای بدن کمک می کند و بعد دوش را آب گرم کنید تا بدن شما بتواند استراحت کند و سلول های بدن دوباره ترمیم شوند.

۲- کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، این است که دوش متقابل بگیرید؛ یعنی آب را سرد کنید و یک دقیقه زیر آن بایستید. پس از آن، آب را تاحدامکان داغ کنید و یک دقیقه هم زیر آن بایستید. سه تا پنج بار این تناوب بین دوش آب سرد و گرم را تکرار کنید. فواید دوش آب سرد برای سلامتی به ‌دلیل منقبض‌کردن رگ‌ها است. این یعنی تمام خون به وسط بدن می‌رود. سپس آب گرم رگ‌ها را باز می‌کند و خون دوباره با سرعت به قسمت‌های دیگر بدن جریان می‌یابد. این فرایند باعث می‌شود خون به ‌شکل کامل در عضلات و اندام‌ها پمپاژ شود که برای کمک به احیای اندام‌ها و سم زدایی بدن عالی است.

در آخر باز باید اشاره کنم که شما باتوجه به شرایطی که دارید می توانید فقط دوش آب سرد یا فقط دوش آب گرم و یا ترکیبی از هردو که به دو روشی بود که گفتیم استفاده کنید.

پست های مرتبط

یک دیدگاه برای “بعد از تمرین دوش آب سرد بهتر است یا دوش آب گرم”

  1. عرفان

    سلام دوش آب سرد مناسب فوتبالیست ها هست یا دوش آب گرم؟

پیام بگذارید