اهمیت تغذیه قبل از مسابقه و تمرین

اهمیت تغذیه قبل از مسابقه و تمرین

تغذیه حرف اول را در پیشرفت و عملکرد بازیکنان می زند چرا که می دانیم بدون تغذیه مناسب و نرسیدن انرژی کافی نمی توان بهترین عملکرد را داشت، قبلا درباره نکات تغذیه ای بازیکنان فوتبال صحبت کرده ایم در این مطلب به اهمیت تغذیه قبل از مسابقه و تمرین خواهیم پرداخت.

در چند سال گذشته و با پیشرفت علم نشان داده شد که کربوهیدرات سوخت اصلی عضلات در هنگام ورزش است. همچنین مشخص شد که مصرف یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا در یک کار (مثلا مسابقه فوتبال) و کربوهیدرات در طی آن کار به طور قابل توجهی عملکرد ورزشی بازیکن را افزایش می دهد، به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف کربوهیدرات را برای روزهای نزدیک به یک کار (تمرین یا مسابقه) طولانی و سخت توصیه می کنند.

اهمیت تغذیه قبل از مسابقه و تمرین

طبق این سخن از دانشمندان و متخصصان علم تغذیه ، به ورزشکاران و بازیکنان فوتبال آقا یا خانم توصیه می شود که در طی سه تا چهار ساعت قبل از مسابقه ، یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف کنند. تحقیقات و آزمایش ها نشان از تفاوت یک وعده غذایی پر کربوهیدارت با سایر وعده های غذایی که کربوهیدارت کمی دارد، می دهد بخصوص اگر این وعده غذایی صبحانه باشد.

با این حال مشخص است که صحبت ما از اهمیت تغذیه قبل از مسابقه یا تمرین سخت فقط مصرف کربوهیدرات نیست، چرا که باید از ترکیب هر وعده غذایی قبل از مسابقه برای به حداقل رساندن ناراحتی های روده اطمینان حاصل کنیم، تا به مشکل های گوارشی برخورد نکنیم. – به عبارت دیگر گرچه محدود کردن مصرف فیبر ، چربی و پروتئین برای جلوگیری از دردهای معده ، نفخ یا گرفتگی در هنگام مسابقه منطقی است ، اما این توصیه های مربوط به انتخاب غذا ممکن است محدودیت های کاملاً شدیدی را در مورد انتخاب شما داشته باشد و ممکن است به مشکل بخورید. به خصوص اگر بازیکنانی در خارج از خانه و شهر خود هستند و در خوابگاه های تیم ها زندگی می کنند و انتخاب غذا برای آنها محدود است. با این حال خبر خوب اینکه ترکیب دقیق یک وعده غذایی قبل از مسابقه ممکن است در واقع به اندازه آنچه در ابتدا تصور می شد مهم نباشد.

ترکیب وعده های غذایی قبل از مسابقه فوتبال

حال که از اهمیت تغذیه قبل از مسابقه آگاه شدید، می خواهیم وعده غذایی پر کربوهیدارت را با وعده غذایی عناصر مغذی مخلوط بررسی کنیم. طبق مطالعه ای که توسط دانشمندان آمریکایی روی بازیکنان یک تیم فوتبال در دو زمان متفاوت با مصرف هر یک از این وعده های غذایی شد و بازیکنان در طول بازیهای غیررسمی ، از نظر عملکرد و احساسات ذهنی از جمله میزان فشار احساس شده ، رتبه بندی خستگی و راحتی معده تحت نظر قرار گرفتند.

مشخص شد که هیچ اختلاف مستقیمی برای مسافت طی شده یا سرعت سریع دویدن پیدا وجود ندارد. علاوه بر این ، هیچ تفاوتی از نظر علائم پزشکی گوارشی و روده بازیکنان ، رتبه بندی خستگی ، تحمل فشار ، گرسنگی ، سیری یا احساس سیری وجود ندارد.

زمان وعده های غذایی و کالری مصرف شده در هر دو مورد یکسان بود، با این حال ، وعده های غذایی در ترکیبات مختلف متفاوت بودند به صورتی که وعده غذایی اول با عناصر مغذی مخلوط، مخلوطی از کربوهیدرات ، پروتئین و چربی ، نماینده بیشتری از نوع وعده های غذایی که معمولاً در طول روز مصرف می شود. و وعده غذایی دوم وعده پر کربوهیدرات، در درجه اول کربوهیدرات ، با حداقل مقدار پروتئین و چربی (یک وعده غذایی خاص و عالی برای قبل از مسابقه یا تمرین).

مفهوم تغذیه قبل از مسابقه

یک وعده غذایی “عادی” قبل از مسابقه، منظور از وعده عادی وعده ای با کمترین درصد زیان به بدن است، اگر حدود چهار ساعت قبل از مسابقه مصرف شود به اندازه یک وعده غذایی فانتزی با کربوهیدرات بسیار برای عملکرد بهتر بازیکنان موثر خواهد بود. این برای بازیکنانی است که ترجیح می دهند قبل از مسابقه یک وعده غذایی را به انتخاب خود مصرف کنند خوشایند خواهد بود.

اهمیت تغذیه قبل از مسابقه و تمرین بسیار بالاست چرا که بدون تغذیه عملکرد خوبی نخواهید داشت، به همین دلیل به هر وعده غذایی که دوست دارید بخورید اشاره کردیم چرا که خیلی بهتر از این است که کلا چیزی نخورید، همیشه یادتان باشد مصرف یک وعده غذایی که دوست دارید بخورید هر چه به مسابقه یا تمرین نزدیک باشد مثلا دو یا سه ساعت، ممکن است تاثیر کمتری داشته باشد مخصوصا برای کسانی که معده حساسی دارند، ولی در زمان نزدیک مسابقه یک وعده غذایی پر کربوهیدرات و کم چربی می تواند انتخاب بهتری باشد.

برای اینکه با گروه های غذایی بیشتر آشنا شوید و مواد غذایی کربوهیدارت دار را ببینید توصیه می کنم مطلب هرم غذایی چیست و گروه های غذایی کدامند؟ را بخوانید.

پست های مرتبط

پیام بگذارید