افزایش قد و تاثیر قد در فوتبال

افزایش قد و تاثیر قد در فوتبال

بیشتر بازیکنانی که در نوجوانی قد کوتاهی نسبت به دوستان و افراد هم سن و سال خود دارند، همیشه دغدغه افزایش قد را دارند چرا که متوجه شده اند در فوتبال امروز مخصوصا در ایران چه تاثیری می تواند روی بازی و قدرت بدنی آن ها داشته و کمک فراوانی به آن ها برای قبول شدن در تست های تیم های پایه کند.

ما در این مطلب درباره اینکه آیا راهی برای افزایش قد وجود دارد یا خیر و اینکه چه راهکارهایی از نظر تغذیه و ورزش برای بلند کردن قد وجود دارد، صحبت خواهیم کرد پس تا انتها با ما همراه باشید.

تقریبا هرکسی که با فوتبال کمترین آشنایی را دارد می داند که بیشتر پست ها از دروازبان و دفاع گرفته تا مهاجم به قد بلند نیاز دارند خصوصا دروازبان و دفاع های میانی ولی این به این معنی نیست که مدافعان با قد های متوسط نمی توانند بازیکنان خوبی باشند، ما حتی بازیکنانی با کوچکترین قد ها را دیده ایم که حتی بهترین بازیکنان فوتبال بوده اند ولی خب در هر صورت قد متوسط می تواند از نظر بدنی شما را در استایل ایده آل یک فوتبالیست حرفه ای قرار دهد، توصیه می کنم مطلب ویژگی پست های مختلف بازیکنان فوتبال را بخوانید تا از تاثیر قد در فوتبال بیشتر بدانید.

افزایش قد و ژنتیک

خب ما درباره موثرترین عامل در افزایش قد صحبت می کنیم، عوامل دیگری مانند تغذیه و شرایط محیط پیرامون نیز وجود دارند ولی چون ژنیک از هر چیز مهم تر است ما نیز به درباره آن صحبت می کنیم، دانشمندان میزان قد هر فرد را ۸۰ درصد به والدین ربط داده اند. البته نکته ای که باید بدانید این است که قد خصوصیت چند ژنی دارد.

یعنی گروهی از ژن‌ها روی آن اثر دارند. اگر در خاندان شما افراد بلند قدی وجود داشته باشند این شانس وجود دارد که ژن بلندی قد به شما هم برسد. نمی توانید دقیق قد خود را تخمین بزنید. ولی با استفاده از فرمول ساده‌ی زیر می‌توانید پتانسیل قد خود را حساب کنید:
قدی که ممکنه بهش برسید = (مجموع قد پدر و مادر شما + ۱۳ اگر پسر هستید یا – ۱۳ اگر دختر هستید) / ۲

افزایش قد تا چه سنی ممکن است

اپی فیز ناحیه ای است که در استخوان های بلند بدن مثل استخوان ران وجود دارد، اپی فیز با تکثیر سلولی باعث افزایش قد می شود البته تا وقتی که غضروفی است. حال سوال این است که تا چه زمانی این ناحیه غضروفی است؟ تا زمانی که هورمون رشد در حال ترشح است یعنی تا پایان دوران بلوغ و در این زمان امکان افزایش قد وجود دارد. همین که به سن بلوغ می رسید هورمون های جنسی مردانه تستوسترون و هورمون جنسی زنانه استروژن شروع به ترشح می کنند و باعث بسته شدن صفحات غضروفی می شوند و تبدیل به بافت های استخوانی سفت می شوند.

رشد قد در پسران

خب همان طور که بالاتر خواندید باید فهمیده باشید که رشد قد در پسرها دیرتر شروع می شود و حتی تا بعد از بلوغ و تا اواخر نوجوانی ادامه دارد، راه های افزایش قد در پسران در نوجوانی و همان محدوده ۱۵ سالگی داشتن تغذیه مناسب و حاوی مواد مغذی در کنار تمرین های مناسب و حرکات کششی و تقویتی است.

رشد قد در دختران

همانطور که می دانید دوران بلوغ در دختران زودتر شروع می شود و توقف رشد آنها نیز زودتر صورت می گیرد، تغذیه خوب و ورزش می تواند بر افزایش قد تاثیر داشته باشد.

چگونه قد خود را بالاتر ببریم

خب همانطور که بالاتر اشاره کردیم برای بلا بردن قد دو راه اصولی وجود دارد، رعایت رژیم غذایی و ورزش های افزایش قد.

پروتئین ها: مثل تخم مرغ، گوشت، لبنیات، قرچ و …
کلسیم: مثل شیر، ماست، کشک، پنیر و …
منیزیم: مثل حبوبات، تخم مرغ، شکلات و …
ویتامین D : مثل ماهی، تخم مرغ، قارچ، لبنیات، قرص های ویتامین دی
از ورزش هایی که به افزایش قد کمک می کند می توان بارفیکس، طناب زدن، شنا، تنیس و بدمینتون را نام برد.

داروهای افزایش قد چیست؟

داروهایی برای افزایش قد وجود دارد که برخی از آنها با تجویز پزشک انجام می شود ولی باید بدانید که همین داروها فقط بر کودکان تاثیر دارد و می تواند قد کودک را در یک ماه افزایش دهد.

اما آمپول برای افزایش قد در بزرگسالی یک دروغ است و فقط برای تبلیغ و فروش است، در کودکانی که هورمون رشد به اندازه کافی ترشح نمی شود و مشکل دارند تزریق روزانه سوماتروپین باعث افزایش قد تا حدود ۲۰ سانت می شود، تا به حال افزایش قد در بزرگسالان پاسخ خوبی نداشته و فقط عوارض داشته است.

به انتهای مطلب رسیدیم ما سعی کردیم تاثیر قد در فوتبال را بررسی کنیم و از راه های افزایش قد صحبت کنیم و گفتیم که بهترین زمان برای افزایش قد با استفاده از تغذیه و ورزش در دوران نوجوانی است اگر بخواهیم محدوده سنی را بیشتر کنیم می توانیم بگوییم که تا ۱۸ سالگی برای برخی فرصت برای افزایش حدودی قد وجود دارد، ولی افزایش قد در بزرگسالان ممکن نیست.

پست های مرتبط

پیام بگذارید