فواید و نحوه استفاده آب هنگام تمرین

فواید و نحوه استفاده آب هنگام تمرین

همه ما می دانیم که آب مایع حیات است و نوشیدن آب کار تکراری هر فرد در روز محسوب می شود، اگر فردی یک تمرین یا هر فعالیت سخت دیگری انجام دهد با از دست رفتن انرژی و عرق کردن مقدار زیادی از آب بدن او از بین می رود. بدون اینکه آب کافی را به بدن برسانید نمی توانید تمرینات را با قدرت کافی انجام دهید، بنابراین از آب هنگام ورزش استفاده می کنیم، حال می خواهیم بگوییم فواید آب چیست و نحوه استفاده آب هنگام تمرین چگونه است.

اگر هنوز که هنوزه با مصرف روزانه آب، تاثیر و فواید آن را نمی دانید و یا نمی دانید چگونه و به چه مقدار باید از آب هنگام تمرین خود استفاده کنید این مطلب را تا انتها بخوانید.

فواید مصرف آب

ابتدا فواید کلی آب بر بدن را بررسی می کنیم، حدود ۷۵ درصد از کل بافت عضلانی و ۱۰ درصد از بافت چربی در بدن از آب تشکیل شده است. به این ترتیب کمترین میزان کم آبی در بدن می‌تواند در عملکرد شما تأثیر قابل توجهی داشته باشد، کمبود آب در بدن باعث کم ‌آبی می‌شود. وقتی بدن دچار کم آبی می شود، مقدار آب موجود در بدن کافی نیست تا بدن بتواند کارهای طبیعی را به درستی انجام دهد. حتی کم‌ آبی خفیف بدن می‌تواند با احساس خستگی و کمبود انرژی همراه باشد و فرد را کلا کلافه کند، در ادامه از مهم ترین فواید آب که باید بدانید را ببینید.

۱- کاهش وزن

بیشتر افراد هنوز نمی دانند که آیا آب چاق می کند یا لاغر، یعنی کسانی هستند که بر این باورند با خوردن آب چاق می شوند ما با این دسته از افراد و کارشناسی کاری نداریم، ما اینجا به شما می گوییم که مصرف مناسب آب می تواند باعث کم شدن وزن شود و در رژیم غذایی می توانید استفاده کنید.
آب هیچ کالری، قند و چربی ندارد آب اشتها را کاهش می دهد، به همین دلیل است که نباید و تا جایی که می توانید هنگام خوردن غذا آب ننوشید، حال اگر می خواهید بدانید که آب باعث کاهش وزن و رعایت رژیم چربی سوزی می شود، قبل از خوردن یک شیرینی پرکالری یک لیوان آب بنوشید تا ببینید چطور اشتهای کاذب شما را کور خواهد کرد.
برای کسانی که به دنبال کاهش وزن اصولی و با رژیم غذایی هستند توصیه می کنم مطلب چگونه وزن خود را کم کنیم را بخوانند.

۲- افزایش انرژی

گفتیم که کم آبی حتی خیلی کم موجب خستگی و بی حالی خواهد شد، اگر دید که احساس تشنگی می کنید بدانید که بدن شما دچار کم آبی است و همین باعث بی حوصلگی، ضعیف شدن عضلات، سرگیجه و این چنین علائمی خواهد شد. برخی از سر درد ها نیز می تواند به دلیل مشکل کم آبی در بدن باشد.

۳- مشکلات گوارشی

از دیگر فواید مصرف آب کم به سیستم گوارشی بدن برای هضم درست غذا است، معمولا آب می تواند به درمان مشکلات اسیدی معده کمک کرده و به همراه فیبر کمک بسیاری به درمان یبوست (که معمولا به خاطر کم آبی است) کند.

۴- محافظت از کلیه ها

بدن از آب برای پاکسازی و تخلیه سموم استفاده می کند، هرچقدر که آب کافی و بیشتری مصرف کنید کلیه ها کار کرد بهتری خواهند داشت، اصلا نترسید که اگه آب زیاد بخورم چی میشه مقدار آب زیادی که ممکنه ما استفاده کنیم فاصله خیلی زیادی با نوشیدن بیش از اندازه در روز دارد.

۵- انجام بهتر تمرینات

خب آخرین فایده مصرف آب که ما بررسی می کنیم تاثیر در عملکر ورزشی است، همه ما می دانیم که هنگام تمرین باید آب بنوشیم، اما می دانید اگر همین آب را مصرف نکنید چه اتفاقی برای شما رخ می دهد؟ خب مشخص است کمبود انرژی و انجام حرکات به صورت کند و تمرینات سخت تر، بهترین زمان برای مصرف آب ۲ ساعت قبل از تمرین و البته هنگام و بعد از تمرین است.
مصرف آب حین ورزش بر همه چیز اولویت دارد. خوردن آب در طول ورزش بر روی حفظ تمرکز و عملکرد شما تأثیر قابل توجهی دارد. استقامت شما را افزایش داده و همچنین ضربان قلب و دمای بدن را کنترل می‌کند، در ادامه بیشتر از مصرف و نحوه استفاده از آب هنگام تمرین می گوییم.

نحوه استفاده از آب هنگام تمرین

بدن شما هنگام تمرین به شدت عرق می کند مخصوصا اگر تمرینات سخت باشد با از دست دادن انرژی، بدن به آب نیاز پیدا می کند حال این آب را چگونه هنگام تمرین مصرف کنیم؟ خب ما به این سوال پاسخ می دهیم، آب را نباید به یک باره سر بکشید، حتما میزان آب مصرفی خود را به چند قسمت مثلا ۶ تا ۱۰ قسمت تقسیم کنید و در مدت فاصله زمانی مشخص هنگام تمرین بنوشید. افراد زیادی هستند که هنگام تمرین وقتی تشنه می شوند به یک باره و خیلی زیاد آب می خورند و همین سبب دل درد در ادامه تمرین می شود.

اگر فوتبال بازی می کنید بهتر است بدانید که با از دست دادن تنها ۲ درصد آب بدن، عملکرد شما تا ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. چه بازیکن مبتدی باشید چه فوتبالیست حرفه‌ای، اگر می‌خواهید از تمرینات خود بیشترین بهره و بهترین نتیجه را داشته باشید، از اهمیت خوردن آب در طول تمرین غافل نشوید.

چقدر آب بخوریم؟

در آخر مطلب فواید و نحوه استفاده آب هنگام تمرین می خواهیم ببینیم که میزان آب برای مصرف هر فرد چقدر است، بالاتر اشاره کردیم که مصرف آب هنگام تمرین به شرایط آب و هوایی و میزان تعریق بستگی دارد ولی اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم با وجود نظرات مختلف باید بگوییم که به سن، وزن و میزان فعالیت شخص بستگی دارد. با این حال به صورت یک قانون کلی می توانید میزان مصرف آب در طول روز را ۸ لیوان در نظر بگیرید.

پست های مرتبط

پیام بگذارید